lördag, augusti 29, 2009

Jag - en missbrukare

"Det börja tidigt, så tidigt jag minns" I början av 70-talet hette dom Tiffany, Go m.m. Det var redan där , när jag knappt fyllt tvåsiffrigt, som mitt missbruk startade. Ett missbruk som med åren blivit värre men till skillnad från andra sorts missbruk jag absolut inte vill avvänjas vid. Musiktidningar! Min favoritlektyr utan konkurrens. Ett sätt att fly den stormiga vardagen. Låta världens alla måsten swischa förbi den väl skyddande läsbubblan. Att fördjupa sig i den värld som ligger en så varmt om hjärtat - musikens. NME, Melody Maker, Uncut, Record Collector, Classic Rock, Mojo och alla andra internationella storheter. Inhemska Schlager + Ritz = Slitz, Sonic, Pop, Sweden Rock, Release, Zero mm. Allt slukar jag och har slukat med god aptit. I slutet av 70-talet kom fanzines med till exempel Lennart Perssons Feber. Musiktidningar skrivna av musikälskare, inte nödvändigtvis med journalistutbildning. Dessa fanzines kan klart jämställas med dagens bloggar. Och det är väl därför jag tycker om att läsa musikbloggar där texten är skriven i en positiv anda om något som ligger en varmt om hjärtat. Det är självklart så det ska vara. Hur många gånger har man inte läst sågningar i dagspressen där journalisten inte haft en aning vad det handlat om och därför totalsågat. För vems vinning? Ingens. Mitt missbruk är så gravt att jag inte heller slänger tidningarna efter jag läst dom. Nä, här läggs det i kronologisk ordning i allt högre staplar. För det är inte ovanligt att man läser om nummer, en del många gånger om. Titta på bilden! Överst i högen ligger ett nummer av den förträffliga svenska musiktidningen Pop. Detta nummer från 1994 är den tidning jag, utan konkurrens, läst mest gånger. Vad är det som är så speciellt med detta nummer? Jo, hela numret handlar om världens 100 bästa skivor genom tiderna, som ni förstått av tidigare inlägg är listor något man är barnsligt förtjust i. Att skriva om dessa skivor hade man dessutom samlat in skribenteliten, kanske den bästa genom alla tider. Anekdoter till varje skiva skrevs av bl.a. Persson, Lokko, Stebe, Strage, Gradvall, Häglund, Bjurman, Olovsson, Widell och Nylin. Bättre än så här blir det inte. Ser ni numret på någon loppis eller serietidningsaffär så införskaffa det genast. Det är en order. Vem som var etta? Hur listan såg ut? Det får ni veta den dag ni läser tidningen.

7 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Det har blivit en o annan musiktidning som plöjts igenom minsann, du nämner alla gamla klassiker som ligger och väntar för en ny genomgång, Schlager är nog den som öppnade upp för mig. Riktigt bra, synd att den sedan övergick i Slitz för att till slut bli en sunkig nakenblaska, tragiskt. Du vet ju vad som ligger vid holken i källaren broder, finns ingen bättre avkoppling

Jimmy

Boggen sa...

Har själv samma beroende och till min kära sambos förtret spar jag också på tidningarna. Har flertalet blytunga flyttlådor med någa av ovan nämnda magasin. Kul att du nämner Pop´s 100 bästa lista. Om du minns så följde en liten extra papperslapp med bara själva listan med tidningen. Just denna lapp har jag fortfarande ligger i min filofax. Ett nött knappt läsligt ark, men ändå så värdefullt. (Det är bara att erkänna, man är en nörd ; ) ). Undrar dock hur listan skulle sett ut om samma stjärnskribenter hade skrivit den idag. För egen del tror jag inte att 94-års etta skulle var just det i år.

TP sa...

Ahhh, så var det ju!
Du rätade verkligen ut ett frågetecken för mig Boggen. Jag var fullständigt övertygad att det fanns en sammanställning på listan i tidningen. Jag har bläddrat fram och tillbaka ett flertal gånger utan att hitta den. Trodde att jag helt hade tappat minnet vilket inte brukar vara vanligt, i alla fall inte vad det gäller musik.
Listor av detta slag är alltid diskutabla. Listans etta hade inte ens varit med på min 100-lista. Inte för att den är dålig utan bara för att jag aldrig lyssnat på gruppen ifråga. Nä, listan hade definitivt sett annorlunda ut idag, den har ju redan 15 år på nacken! Tänk vad många bra skivor det har kommit under de åren.

Vänner, jag känner mig allt annat än ensam i mitt missbruk!

anders sa...

Underbart! Nu är jag helt besatt av tanken på att få gå igenom 100-listan. Du är inte ensam i ditt missbruk.

Boggen sa...

Dags att starta AMMM (Anonyma Musik Magasins Missbrukare)?

TP sa...

Hehe!
Jag ansluter mig direkt, Boggen!

Anders, jag har idag för 711'e gången påbörjat listan över de 100 bästa albumen. Jag får se hur långt jag kommer denna gång innan jag åter inser det omöjliga i det hela.

Gonzo sa...

Hej jag heter Gonzo och jag är listmisbrukare.

Mer Listor åt folket!!!!!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »