onsdag, februari 10, 2010

Veckans Album (part 3)......rika barn leka bäst?

Jaha då var det dax för ett nytt "veckans album". Sedan sist har jag hunnit med att avverka en fantastisk Thåströmkonsert och en helgjuten skivgriskväll. Betyget för båda evenemangen blir givetvis en toppnotering.
Veckans album skulle från början varit ett helt annat, men min ipod hade en helt annan uppfattning, då den häromdagen bestämde sig för att spela denna skiva. Jag kände att detta måste bara bli veckans album.
Jag tänkte presentera KSMB´s 3:e skiva "rika barn leka bäst" som för mig är en av de absolut bästa svenska rockplattor som gjorts.
Om man som jag äger skivan på vinyl så är första sidan helt makalöst bra, med klassiker som 602, Klockan 8, Polsk Zchlager, Blått och Guld. Alla låtar på sidan ett är skrivna av Johan Johansson som var trummis! i bandet. Här visar han att han är en fantastisk låtskrivare. Han skulle sedemera spela i band som Strindbergs, John Lenin och ha en ganska hyfsad solokarriär.
Husomhelst, tillbaka till skivan. Den köpte jag på "Folk och Rock" i Göteborg någon gång 87-88 och jag kom ihåg att jag tyckte omslaget var stencoolt. En helt svart platta med stora röda bokstäver K S M B på framsidan.......inget annat, kompromisslöst. jag stod inne i butiken och skulle provlyssna. jag satte på mig lurarna och blev konfunderad över det underliga trumpet solot som startade skivan..nästan lite besviken, men efter en liten stund startar introt på klassikern 602 (som fick sitt namn efter att den var 6 min och 2 sekunder) som för mig är ett odödligt epos. En underbar text som kittlar fantasin och ett gitarrspel från Peter Ampull som skär i hjärtat. En perfekt låt för ett melankoliskt tonårshjärta.
Ett minne som jag har till denna skiva är en lång promenad genom ett regnigt Kungälv på väg hem till Jonas och med denna skiva i mina freestylelurar, och där textrader som "jag lovar att du aldrig skall förakta mig nåt' mer" etsade sig fast i min själ.
Här finns smärta men också glädje.....jag vet inte hur många sena nätter man vinglat hem skränandes texten till Polsk Zchlager och känt att man gått in i den "ändlösa glädjen".
Om ni som jag blir lite sugna på att lyssna på denna helt formidabla skiva kan ni göra det HÄR.
Nästa gång blir det något helt annat....over and out.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med, lysande platta, satt faktiskt och tummade på mitt vinylex av denna härmomdagen. Måste köpa vinylspelare snart! Ser fram emot fyran!

TP sa...

Jag avslutade arbetsveckan med en tripp till kungliga huvustaden. Där togs vi hand av kollegor inom fastighetsbranchen som under två dagar skulle visa oss olika bostadsområden. I går förmiddag visades ett område i Rågsved. Musikdåre som man är så gick tankarna direkt till Ebba Grön och deras påverkan av svensk nutidsmusik. Men till skillnad från 99 % av befolkningen så tycker jag inte Ebba är det svenska bästa punkbandet. Därför kändes det helt rätt, nästan som en vink från ovan, när jag på vägen tbax till stan såg avtagsskylten mot Skärholmen. För det var ju där dom kom ifrån, Sveriges bästa punkband. Skärholmens Punkensemble, Kurt Sunes Med Berits, KSMB. Ebbas "Kärlek o Uppror" är en fruktansvärt bra platta men står sig slätt mot "Rika barn ...". Ebba orkar bara med en KLASSIKER (800 Grader) medan KSMB defilerar med två(602 och klockan 8). Och det var du , Gonzo, som gjorde mig uppmärksam på att nämnda trumpetande egntligen var "Tidens tempo". Sånt finlir är livsviktigt för en nörd som mig och något som jag aldrig kommer att glömma.
Apropå Polsk Schlager å vingla. Det var så den kom till. En vinglande och visslande Johansson på väg hem från ännu en festnatt på stan. Plöstligt så satt melodin där. Så enkelt det kan vara ibland!

Gonzo sa...

Jag håller med dig TP. Rika barn...är en stålande bra rockplatta som slår Ebba på fingrarna...om man nu måste jämföra? Kul kluring med introt...snyggt blåsarr på Tidens tempo.

Jimmy Myhre sa...

Inga Skivgrisar utan KSMB, snacka om husband, tror att dom varit med så länge vi har träffats, jämsides med Ebba förstås. Sanslöst bra svensk musik som tyvärr allt som oftast glöms bort av den stora skaran, tack för att du påminde oss Gonzo

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »