lördag, november 07, 2009

Lördagspåse Med Extra Allt

Blandad kompott med lite surt, syrligt och salt, kommer aldrig över det smärtsamma minnet från barndomen där den traditionsenliga lördagspåsen skulle införskaffas i metropolen Stora Högas förnämaste kiosk, det var på den tiden när godiset nogrannt skulle väljas för att sedan varsamt stoppas ner i påsen, antagligen ett ganska psykisk påfrestande arbete för den som skulle utföra själva akten. Hursomhelst så stod enligt mig världens vackraste kvinna bakom disken och in kommer jag och min käre far som börligen stod för fickpengen i mina unga år. Väl framme vid disken väljer min far att ytterligare föryngra mig genom att säga " Den här lille plutten vill ha smågodis för fem kronor" Plutten !!!??? Knappast ett ord som imponerar på tjejer och som får manligt hormon att omförvandlas till vaniljsnören. Kommer ihåg att hon log extra brett, oj, vad härligt att vara ung och utan bekymmer....
En riktig Lördagsmix :
Pixies ger bort ett knippe livespår och givetvis låter det bra, dessutom är min favorit Gouge Away med, rekomenderas varmt.
Varför inte också passa på att få ett smakprov från Nirvanas nyligen remastrade album Bleach, nämligen About A Girl som bandet ofta körde live. Gratis !
Helio Sequence får jag tacka vår bloggkamrat Kind Of Blue för tips, här kan ni njuta av ett gratisspår Keep Your Eyes Ahead
Svenska Mary Onettes bjuder även dom på lite godis "Dare"
Avslutar så med ett hett tips "Peter Wolf Crier" Crutch & Cane och Hard As Nails kommer från deras fullängdare Inter-Be, ruggigt bra...

6 kommentarer:

TP sa...

Plutten! Det kommer från en man som knappt e 1,65!
Vem var det som stod i kiosken?
Är väl inte så imponerande överhuvudtaget å köpa lördagsgodis med farsan!
Pixies har jag aldrig riktigt förstått mig på. Dom är helt ok men ljusår ifrån de superlativ dom oftast får. I alla fall i min bok.
Nirvana däremot har sin gjutna plats i rockhistorien. En av de band som 1991 fick musikdiggare ge upp sitt inpissade revir å börja tycka om andra genrers.
Mary Onettes lyssnar jag mycket på i bilen. Vete fan var jag fått plattan ifrån?

Jimmy Myhre sa...

Kommer tyvärr inte ihåg namnet, eller så har jag förträngt det minnet totalt, allt med Pixies är inte bra men på något sätt så banade dom vägen för många av dagens artister med sin egensinniga rock och udda uppbyggnad av låtar. Undra sa flundra var Mary Onettesskivan kommer ifrån ? tomten ?

Gonzo sa...

Lördagsgodis i "Big High"..... vilken lyx...själv fick man nöja sig med Essomacken i Kode. Nirvana var en frisk fläkt i musikhistorien. Tyvärr bedrövligt dåliga live, tillskillnad från grungekollegerna i P.Jam och Soundgarden.

Jimmy Myhre sa...

Esso är troligen mer kult en gottekotten i Stora Höga, ljuvliga tider för remastrade godbitar plus extra allt, hade gärna sett detta även hos Soundgarden och Pearl jam

Boggen sa...

Mycket godis i detta inlägg! Peter Wolf Crier är ännu ett i raden av varg/björn-fynd som du grävt fram!

Jimmy Myhre sa...

Peter har en sån där röst som fastnar likt en gammaldags flugfångare, kul att du gillade honom Boggen

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »