tisdag, augusti 23, 2011

Progextra

Jag vet inte varför jag började att lyssna på prog. Det fanns ingen i min omgivning som gjorde det vilket hade varit en naturlig förklaring. Men faktum kvarstår att jag, som knappt fyllt tvåsiffrigt, helt plötsligt satt å njöt av låååååånga sammanflätade stycken av avancerad musik. Förmodligen var det musiktidningarnas fel för jag fullkomligt slet ut deras skrivna ord. Säkert hade tv-program med ELP och Rick Wakeman också sin självklara påverkan. Men frågan är om inte de fantastiska skivomslagen var huvudet på spiken. Roger Deans vackra landskap inspirerade t.o.m. så mycket att undertecknad försökte sig på att plagiera mästaren. Självklart med inte närmelsevis liknande resultat men ändå så hyggligt att jag idag kan titta på alstren utan skämmas så man ryser.
Men var ska man börja om man ska spana in progen. Ett förslag är att besöka den lysande bloggen Retrolistan där man har lagt upp länkar till två Spotifylistor för två olika eror. Jag föreslår att man först avnjuter den första klassiska och stilbildande epoken 1967-80 för att sen ta del av utvecklingen fram tills nutid.

2 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Jisses här duggar inläggen tätt
Grymt inlägg T.P, här skall plöjas, Brand X med Phil Collins (nytt för mig)Camels "Echoes lät" riktigt bra,The Nice Hang On To a Dream likaså
Lasse har haft fullt upp

Anonym sa...

Det finns mycket här att gotta sig in i, speciellt nu när du har fått upp öronen för gamla Genesis!
"Echoes" är grym snällprog. Brand X är nog inget för dig, Jimpan. Nice är ju ett underskattat band och en av föregångarna till denna genre.
TP

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »