tisdag, september 23, 2008

Mardrömmar???

Ikväll bestämmde jag mig för att sortera lite i min musik, nåt jag borde gjort för länge sedan. Jag lyssnade igenom en hel bibba med musik och placerade in den på rätt ställe. Det blev ungefär en miljon 10-sekunders låtar...härligt för en gris som mig. Men så bökade jag fram en platta som legat gömd alldeles för länge. Nämligen Alice Coopers "Welcome To My Nightmare". Nä jag är ingen större fantast av Alice Cooper men den här plattan sticker ut ordentligt. Den kom -75 och var Alice första soloplatta, bandet Alice Cooper hade lagts ner året innan. Skivan är ett konceptalbum och här tar Alice ut svängarna ordentligt. Här finns allt från tung rock till skräckfilmsmusik och en stor portion humor i Zappas anda. För övrigt var det ju Zappa som upptäckte Alice Cooper och såg till att de fick spela in sina första två plattor. Plattan är dessutom producerad av Bob Ezrin som bl.a producerat förutom Alice, Kiss, Peter Gabriel, NIN och Pink Floyds "The Wall".
Hursomhelst detta är en skiva som bör lyssnas på oavsett vad man tycker om Alice Cooper, spandex eller pudelfrisyrer.
Här kommer iallafall några smakprov från detta eminenta album.

4 kommentarer:

TP sa...

Ahh gamla goa Alice!
Från -70 till albumet Goes to Hell -76 är hans artistiska höjdpunkt med Billion Dollar Babies som den absoluta toppen. Med Welcome to my Nightmare försökte han överföra sin skräckshow från scen till skiva med varierande resultat. Ytterligare en låta att nämna från skivan är Department of youth.
Överaskande för många är hans förmåga att skriva smäktande ballader typ Only Woman Bleed. Inget man direkt förknippar med Alice Cooper kanske!

Skoj att du även lyfter fram Bob Ezrin, en superproducent med ett massivt CV. Kiss-Destroyer, nämnda Billion Dollar Babies, Peter Gabriels debutalbum och opuset The Wall är KLASSIKER inte bara i min bok.

Gonzo sa...

Det finns fler låtar som e bra t.ex "Black Widow"...Håller med om att dom tidiga skivorna är riktigt bra med "Billion" som höjdpunkt. Det som jag gillar med "Welcome" är att han vågar sticka ut och lyssnar man på hela albumet så kommer man in i det."only Women Bleed" är en fantastisk ballad i mina ögon.(Han ser så där pigg ut på klippet)
Bob Ezrin startade faktiskt sin karriär med att prodda Alice platta "Love It To Death"-71 och proddade även "Billion" och "Schools Out"...han kanske är värd ett eget innlägg

Jimmy Myhre sa...

En psykedelisk Alice ( Alice I Underlandet), han visar här upp sidor som verkligen tilltalar mig, har annars inte varit något större fan.

Grymt, grymt

Anonym sa...

Japp... en av världens bästa skivor. Fick lust att plocka fram mitt eget ex.

Johan

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »