torsdag, september 11, 2008

Ornitologiska observationer.

Efter TP:s kanon innlägg med Peter Green känner jag mig manad att plocka upp stafettpinnen och fortsätta presentera otroligt betydelsefulla brittiska poporkestrar. Vart börjar man då? Min första tanke var givetvis John Mayall, men så klurade jag lite till och kom fram till att jag måste nog avverka ett annat band först. Nu finns det säkert en och annan som tycker att jag går ifrån den kronologiska ordningen, men jag vill betona betydelsefullhetet i denna orkester.
Jag talar om The Yardbirds. Ett Londonband som bildades redan 1962 och spelade på klubbar som ett traditionellt bluesband. I okt. -63 anslöt sig gitarristen Eric Clapton. Claptons passion för bluesmusik skulle snart ställa till problem. De andra ville utveckla musiken i en mer poppig inriktning. Deras första stora hit kom med låten "For Your Love" men det här var ett steg i fel riktning tyckte Clapton och i mars -65 lämnar han gruppen för John Mayalls Bluesbrakers.
Gruppen frågar den "hetaste" studiogitarristen i England under den här tiden Jimmy Page, som avböjer p.g.a. andra åtaganden. Page tipsar dock gruppen om en annan ung mycket lovande gitarrist nämligen Jeff Beck. Under Becks ledning har bandet sina största framgångar med bl.a låtar som "Heart Full Of Soul" och "Shapes Of Things". I juni -66 lämnar basisten gruppen och ersätts av Jimmy Page som basist!! till en början, men snart får han hänga på sig guran. Page och Beck spelar ihop i ungefär ett halvår innan Beck bestämmer sig för att hoppa av för att bilda Jeff Beck Group. Konstallationen med Page på gitarr fungerade i ungefär ett år innan de andra medlemmarna lämnar gruppen och Page blir ensam kvar med ett kontrakt på en scandinavien turné. Han samlar ihop nya musiker och kallar sig "The New Yardbirds". Efter turnén byter gruppen namn till.....ja just det...Led Zeppelin.
Här är ett litet klipp med vad som komma skulle...håll tillgodo.

8 kommentarer:

TP sa...

Suveränt Gallan!
Precis som i Mac så vimlar det av gitarrvirtouser i Yardbirds. Skillnaden här är att dom inte försvann in i dimman utan har fortsatt å leverera fantastisk musik till dags dato.
Vem som är bäst av Beck, Page & Clapton beror på vem som svarar på frågan.
Förmodligen väljer de flesta bort Beck först för han har inte varit lika profilstark som de andra två.
Men sen! Clapton eller Page? Cream eller Zeppelin?
Vem tycker du?
Dazed känns något starkare i Zeppelins version. Eller varför inte 27 minuter på Songs remains..

Gonzo sa...

Jämförelser är förhatliga heter det ju. Jag vill inte välja...det går inte att välja..jag kommer ihåg en mörk vinterkväll i Stora Höga när en viss man spelade Jeff Becks första platta för mig,bara den skivan e värd ett inlägg. Men visst är den allmäna och även min egen uppfattning att Clapton och Page har varit intressantare.Det som talar till Page fördel är hans ballhetsfaktor. Han uppfann faktist den coola rockstjärneattityden.

Anonym sa...

Jag föredrar Page. Mest för Zeppelins skull dock. Clapton har inte riktigt vunnit mig, än alltså. Varken han eller jag är ju döda än (även om det var när i söndags..).

TP sa...

Page var ju tveklöst nummer ett.
Men så börja man lyssna på Cream, Yardbirds, Mayall, Derek & the Dominoes å Blind Faith å plötsligt var inte valet så självklart längre.
Musikhistorisk påverkan?
Zeppelin utan tvekan. Men inget Zeppelin utan Cream å då kan man börja fundera! Hönan eller ägget?
Lägg därtill Jeff Becks underbara debutskiva med Roddan på sång som Gonzo nämnde å valet blir än svårare.
Slutsatsen: En lååång diskussion i SH krävs för att utreda denna problematik

Anonym sa...

Gonzo! You've got mail!

Mvh Anders

Jimmy Myhre sa...

Försöker stadigt att lära mig mer om dessa giganter, tackar för lektionen kamrater.

Jimmy Krääääääääm

Malin sa...

Gött med ett inlägg om Yardbirds! Det har jag tänkt på länge själv men vissa saker får man aldrig gjorda av någon anledning... Det är hur som helst en skön story det där.

Beträffande valet Zeppelin eller Cream... Ingen idé att ens fundera över det, stört omöjligt att välja! Båda banden är så brutalt bra att det till och med borde anses som kriminellt att inte ha deras album i hyllan, haha :-D

Gonzo sa...

Jag tycker Malins kommentar säger allt!!! Det borde vara krimminellt att inte äga dessa gruppers album.
Jag återkommer med ett innlägg om Mayall snart.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »