fredag, januari 01, 2010

2009

Jaha, då var ännu ett år, ja t.o.m. ett decennium, till ända. Musikåret som gått kanske inte riktigt kan mäta sig med fjolåret som enligt mig saknade motstycke. Men en ohygglig massa bra musik producerades vilket gör en skivgris själalycklig. Nedan kommer de 20 nya plattor som jag spelat mest under året, utan rangordning sinsemellan.
Under släpptes även remastrade och utökade klassiker som Kraftwerk, Joy Division, Dag Vag, Nick Cave, U2 mm.
Årets konserthöjdpunkt är föga överaskande WOW med Band Of Horses som absolut topp.
Nu spolar vi öronen för att var beredda vad 2010 har att bjuda oss!
Gott Nytt År!
Årets plattor 2009
Apoptygma Berzerk – Rocket Science Inte norrmännens starkaste platta men nog så bra för att hamna här. A Place To Bury Strangers – Exploding Head Jesus-skrammel å gothiska gitarrfigurer tilltalar mig. Alberta Cross – Broken Side Of Time Heavy-version av Band Of Horses. Doves – Kingdom Of Rust Årets mest högflygande! Dundertåget – Skaffa en frisyr Pugh-revival 69-70. Fräckt! Echo & The Bunnymen – The Fountain Vitalare än på länge ,tillskillnad från Ocean rain-turnéen. Editors – In This Light & And On this Evening Ännu ett spännande kapitel! Fischerspooner – Entertaiment Öppningsspåret “Best revenge” motiverar ensamt platsen här. Govenor Andy – Glömda Hjältars Ballad Varför frågar jag mig själv också!? Charmigt, medryckande mm Hearts Of Black Science – The Star In The Lake Att en av årets plattor skulle produceras inom kommungränsen trodde jag aldrig skulle inträffa. JJ – No 2 Electro lo-fi med underskön körsång. Drömskt! Kent – Röd Inte för Boggens skull utan endast för min egna. Maps – Turning the mind Hypnotiskt electro mot nirvana. Mary Onettes – Islands Ännu ett spännande svenskt band. Muse – Resistance Uprising var tillsammans med Editors “Papilon” årets aptitretare. Röyksopp – Junior Andra norska bandet på listan! Välförtjänt! Svensk sång bidrar starkt dock! Sahara Hotnights – Sparks Har Bangles gjort comeback? Soulsavers – The Eternal Kan inte tänka mig mer passande musik till Lanegans raspiga stämma. White Lies – To loose my life Inga vita lögner behövs här! Detta är grymt bra! Yeah Yeah Yeahs – It’s blitz! Medryckande electro blip-blop med hit-potential.

7 kommentarer:

Boggen sa...

Massor av bra och en del som jag faktiskt inte har lyssnat på. De ska nu få chansen...
Kul att du gillar Kent för din egen skull ; )Som gammalt Kent-fan tycker jag naturligtvis om "Röd" men måste ändå säga att den är en av de svagare Kent-plattorna

Jimmy Myhre sa...

Liszzzztor, finns inget bättre men dom kräver sin tid och botanisering, en suverän musikalisk sammanfattning av det gågna året broder, givetvis med egna favoriter, överaskad över att Yeahs Blitzplatta kom med på din lista, ruggigt bra skiva..du spikade även JJ s som är ett av dom svenska elektronikahoppen
Det här tar vi en snaps på och glömmer snabbt att arbetet snart stundar igen

Malin sa...

Kan bara instämma in din körsång TP! Många goa plattor på din lista! Kul att du fastnat för Fischerspooner, den plattan och "Best Revenge" i synnerhet har gott varm under 2009. Många som snackar om JJ men jag har helt missat. Beskrivningen låter ju dock väldigt lovande så jag får se till att lyssna in mig på dem.

Anders sa...

Är också förtjust i JJ, TP. Heart of black science, däremot, hade jag inte hört förrän alldeles nyss. Riktigt bra!

Finfin lista!

Anonym sa...

Gott att kunna bidra med något ynka tips till er fränder. Vanligtvis är det ju tvärtom, ni kommer med så många bra tips så man inte vet hur man ska hinna med. Fortsätt med det!
Håller helt med dig Boggen att Kents senaste inte är deras bästa men, precis som Apop, håller den en så hög klass så att den ändå platsar här.
Skoj att jag fortfarande kan överraska, broder ;)
Jag är övertygad att du kommer att tycka om JJ Malin. Best revenge är en de låtar som jag spelat mest under det gågna året.
Trots att du bor i en grannkommun Anders så kommer du att digga HOBS. Jag kan inte nog förespråka denna platta. Å glöm inte att även lyssna på deras suveräna debutplatta!
God Fortsättning!
TP

Peter Linder sa...

Tjena TP! Det var ett tag sedan man såg dig på skivgrisen. Landar in då och då för att kolla. Ha det.

TP sa...

Trevligt trevligt kusse!
Du är alltid välkommen till grisen!
Gammelgalten vilar sig i form. Snart kommer ett markant uppryckande från min sida. Ha det själv! Snart är det väl dags för Afrikas kontinent!?

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »