måndag, januari 18, 2010

Svenska Toppar

Så nu till årets top of the pops i Sverige, några av de bästa albumen 2009, svåra som lätta, stela som mjuka…….en liten hint om 2009 års digra skörd även i Sverige. Vill ni så får ni hemskt gärna även lyssna på Spotifylistan
Existensminimum – Ok Boys Loney, Dear- Dear John Mattias Alkberg – Nerverna Prince Of Assyria – Missing Note Hearts Of Black Science – The Star In The Lake Fontän – Winterwhila Taken By The Trees –East Of Eden Fever Ray – Fever Ray Jonathan Johansson – En Hand I Himlen El Perro Del Mar – Love Is Not Pop Thåström – Kärlek Är För Dom Kent - Röd JJ – JJ No 2 Theodor Jensen – Tough Love Daniel Gilbert – New African….. The Mary Onettes – Islands Brothers Of End – The End Little Dragon – Machine Dreams Bear Quartet - 89 Kite – Kite II

15 kommentarer:

TP sa...

Strålande lista som bevisar att de blågula fortfarande håller den musikaliska fanan högt. Många av dessa artister finns med på min, ännu icke publicerade, åretsbästalåtlista.

Gonzo sa...

Vilka kanon artister vårat avlånga land krämar ur sig. Lika envetet som vingummibajen vs toarullen tar sig dessa artister in bland alla de stora runt om i världen. Jag skall olugga listan hela kvällen, hitills är nog Gilbert en favvo, men vem vet innan kvällen är över.

PS. Vart tog Soundtrack vägen????

Boggen sa...

Mycket bra finns det! Undrar om man skulle hitta lika mycket bra i vilket land som helst, just bara för att man "hör till" just det landet, eller är Sverige kanske rent av unikt i det avseendet? Tack för Spotify-listan.

Jimmy Myhre sa...

Sjuttsingen, missade givetvis Soundtrack, men jag får stå mitt kast, kul att ni gillade listan, Sverige är unikt, det måste vi få tycka iallafall

Anders sa...

Jimmy!
Massor av kanonalbum. Saknar bara Järvinen, min svenska favorit för året. Antar att hon faller in i kategorin "oj-henne-glömde-jag-jöö". Tre fyra stycken var millimetrar från min totalårslista (eller kunde lika gärna platsat en annan dag då smaken var en annan): JJ, Loney Dear, El Perro.. och Alkberg. Och Hearts of black science blev jag ju eld och lågor över efter ditt tips häromsistens, men inte hunnit lyssna in mig på. Ja jävlar. Nu ska det bli mums att lyssna på de artister man missat helt - thank you!

Jimmy Myhre sa...

Som sagt Anders så finns det glömda godbitar, Soundtrack och Järvinen mmmmmm Alkbergs texter är mumma för oss ordmanikänger och den lilla staden vi sundet har plockat fram det bästa ur fabriksröken. Vad tyckte du om Prince Of Assyria ?

Boggen sa...

Hmm,vän av ordning måste påpeka att Soundtrack väl var en av 2008 år bästa skivor....

Jimmy Myhre sa...

Helt rätt Boggen, Communion släpptes 2008 i Sverige och under 2009 för resten av världen, rätt skall vara rätt Boggen

Gonzo sa...

Är ni helt säkra på det???? Jag är tveksam. Om mitt minne inte sviker mig så släpptes Communion i jan 2009....Thrill Me singeln kan ha släppts i dec.

Jimmy Myhre sa...

All tyder på att albumet faktiskt släpptes i November 2008 även om det känns som det var i år

Gonzo sa...

Ok jag ger mig men inte utan strid......på plattan står det 2009!

Boggen sa...

Kolla Boggbloggens årsbästa 2008, en ständig källa till sanningen ; )(Dvs ibland har jag rätt!) 17:e plats hamnade den på.

http://boggblogger.blogspot.com/2009/01/list-de-35-bsta-2008.html

Jimmy Myhre sa...

Vi får ringa upp Ebbot och fråga hur det ligger till, vet att den släpptes i början av 2009 i utlandet men det verkar som att 2008 är det som gäller i Sverige

Anders sa...

Jimmy: Prince of Assyria? Tycker ingenting. Ännu. Är det blå-Anders-musik? Lyssnar och återkommer med åsikt.

Jimmy Myhre sa...

Prinsen är väldigt mycket Anders musik, ge den en omgång

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »