lördag, maj 03, 2008

R.I.P

I dag gick jag inne på ICA Maxi och tyckte synd om mig själv för att min övriga familj just beslutat att vi skulle titta på körslaget och käka godis. För att trösta mig var jag bara "tvungen" att köpa en musiktidning. Jag valde en med mycket olika listor i (ja jag e pervers när det gäller listor). När jag kom hem satte jag mig till ro och började bläddra. Jag läste till min stora förvåning att två betydelsefulla musiker fast på olika sätt gått hädan. Den blinde bluesgitarristen Jeff Healey och trummisen Buddy Miles.





Jeff Healey slog igenom i slutet av 80-talet och var med om att få upp intersset för bluesen som gått kräftgång under detta disco/syntpops årtionde. Att han dessutom var blind och en jävel på att spela gjorde bara saken ännu bättre. Jag lägger här ut en länk där han gör en cover på Beatles "While my guitar gently weeps"
http://www.youtube.com/watch?v=MJh3KaIKDAw





Buddy Miles Amerikansk trummis som spelade med flera olika artister under början av 60-talet, bl.a Wilson Pickett. Bildade -67 bandet Electric Flag tilsammans med gitarristen Mike Bloomfield. Se länken nedan
http://www.youtube.com/watch?v=fM5OvGfvsRM

Han hade kontakt med Jimi Hendrix och medverkade på Hendrix klassiska skiva "Electric Ladyland"-68. Sammarbetet funkade bra och på nyårskvällen 69-70 spelade Buddy med Hendrix och bassisten Billy Cox under namnet "Band Of Gypsys". De gjorde fyra gig på två dagar och det resulterade i en live skiva som är bland det bästa Hendrix gav ut. Jag länkar en av Buddy Miles låtarna från nyårskonserten. Låten heter "Them Changes"
http://www.youtube.com/watch?v=WMOFPV4hQ_U

over and out från svinkoppan himself.

5 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Tråkigt med bortgågna hjältar, vi skall alla den vägen vandra, jävligt tjusig mikrofonfrilla på Buddy. se även
http://coolmenshair.com/2007/10/phil-spector-afro-hair.html Healey är hyfsad på guran som vanligt.

Jimmy

TP sa...

Healey e, eller rättare sagt va, en gudabenådad gitarrist. Underbar version av en lika underbar låt. Ej att förglömma att han även var med i filmer där han i ett fall vida överglänste huvudrollsinnenhavaren. I å för sig ingen större bedrift då filmen va Roadhouse med Patrick Swayze.
Bilden på Buddy måste du handplockat!!!! Band of Gypsys stil har RHCP snott rätt av å gjort en karriär på. Lite av d hållet Deep Purple Mark III & IV strävade efter oxå. Mer soul å funk. Inte riktigt min påse.
Electric Flag e brottsligt undervärderade. Har inte alls fått sin rättmätiga respekt. Mike Bloomfield å Al Kooper gjorde mycket bra 60-talets sista hälft. Kolla upp!

Gonzo sa...

Håller inte riktigt med dig i resonomanget runt Band of Gypsys. Jag hävdar att det kanske är den bästa live upptagningen som gjorts med Hendrix. Enligt legenden skall han vara relativt nykter under spelningarna och han var i dispyt innan giget med sin manager som tyckte att han skulle gå in och showa men han ville bli tagen på allvar. Man kan se på klippet att Hendrix e ovanligt tillbakadragen men spelar som en gud. Klippet jag valde är ju en Buddy Miles låt och den e väl lite funky, lyssnar man på resten av plattan så finns det mycket blues i Hendrix låtarna. Jag föredrar nog Mitch Mitchell före Buddy men Billy Cox före Noel Redding....oj oj oj vad jag veklar in mig..skit samma...Electric Flag däremot bör lyssnas på mer!!

Anonym sa...

Detta gjorde mig så glad! Bra initiativ, bra musik!

”Musik för begravningar och bröllop”

- www.magnacartacartel.com


// Karin

TP sa...

Bra tips Karin!
Magna Carta Cartel är väl värda allas uppmärksamhet!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »