fredag, oktober 09, 2009

Neitonhoundraautiofyieraa

Som som som sommaren kan det aldrig bli, (gammal sommarklassiker, vem, när var ??) Är nog ingen ide att fundera över sommarens tydliga försvinnade, nu står vi inför hösten och vinterns påträngande kraft. Gillar egentligen alla årstider var och en på sitt sätt, men att vi närmar oss årets för mig jobbigaste månad ”november” känns synnerligen tungt. Är berikad med en inneboende energi som egentligen bara sinar under denna årets mörkaste månad. För mig gäller det att samla på positiv kraft och en jäkla massa bra låtar. Tänkte mig en lista över årets bästa plattor fram till nu, men en elak utter med tandställning slog mig med sin förstärkta trummpinne och tyckte att musikåret 1984hade fått oförtjänt lite utrymme på bloggen, har alltid varit svag för gnagare med bettproblem så det blev till att tänka om. Dessutom hade T.P inspirerat i ett tidigare inlägg om åttiotalets förträngda musikminnen .
1984 känns på pappret som året där alla bra band blev omförpackade och utskickade som en välkänd mejeriprodukt. Året då jag antagligen gick omkring med spräckeljeans instoppande i ett par neongröna tubsockar är och förblir ett mysterium, visst är ni fler som tänkt att 1984 är ett bortglömt, förslappat årtal som skall förpassas ner i skuggornas dal, ni kommer troligen att ändra er uppfattning ganska snart, dags för uppdrag granskning……………… U2 - Unforgetable Fire The Smiths – The Smiths Jesus And The Marychain - Psychocandy Play Dead – From The Promised Land Echo And the Bunnymen – Ocean Rain Big Country – Steeltown Siouxsie And The Banshees – Hyena The Cure – The Top

14 kommentarer:

Fredrik sa...

Du glömde "Runaway" med Bon Jovi.

The song that started it all.

Boggen sa...

Ojojojojoj! vad mycket bra! 95% av detta står i min klassikerhylla. Har aldrig förstått dem som säger att 80-talet var ett dåligt musik-årtionde.

Jocke sa...

Mycket bra i denna lista.

Jimmy Myhre sa...

Det finns nog åtskilliga som jag missat precis som ni nämner, det kom ju faktiskt ut en jäkla massa bra musik på åttiotalet oavsett vad dom lärde musikskribenterna ylar sig hesa över

Jimmy Myhre sa...

Boggen: Har vi samma bokhylla tro ?? Billy ??
Doktoranden: Var tyvärr inte så stormförtjust i Bon Jovi när det väl begav sig, men min kära fru har smugit in sina Bon Jovi plattor i bokhyllan, kul att du gillade listan Jocke

Gonzo sa...

Riktigt tung lista. Det är inte så konstigt att det finns många album som vi gillar, eftersom vi rör oss i en ganska smal del av musikutbudet, som vi dessutom hade sin storhetstid just runt 84. Sitter här och blir riktigt nostalgisk...åååh va mycket bra musik. Även hårdrocken hade en riktigt stor period runt 84, då det släpptes en hel rad med klassiska album, men det är en annan historia.
Underbar nostalgi! Ser fram emot listan -85 med Imperiet och Sisters m.m.

anders sa...

Kommer på mig själv med att upprepat säga "ja jäklar, den hade jag nästan glömt bort", när jag går igenom listan. Och så startar en skön kavalkad av minnen. Hockeyfrilla. Snuspoker. "Hey you the rock steady crew". Rom och cola i petflaskor. För korta byxor. Ännu kortare manchesterkavaj. Karate Kid. Mr Miyagi! Wax on wax off...ja jävlar. Färggrannna tubsockor har jag dock förträngt. *host*

Anonym sa...

En imponerande samling minst sagt, får ta o förkorva mig i detta färgsprakande år.

TP sa...

När man talar om det dåliga 80-talet så pratar man generellt om den kommersiella musiken vilket få av dina listade album kan räknas till. Måste säga att det är en överraskande imponerande lista. Dessutom relativt komplett. Jag kan på krokig arm inte komma på nåt som jag saknar men det kommer säkert. Det finns t.ex. inget svenskt album med. U2, Pogues, Big Country och Frankie är dom album som ligger i topp hos mig. Talk Talk är tyvärr sorgligt bortgglömda. Udda figurer är Play Dead, 4 AD-grupperna Cocteau Twins & This Mortal Coil samt Lloyd Cole?? Även skoj att Furs fick plats, det är dom inte bortskämda med. Fan va skoj! Vi ska nog köra lite årtalslistor emellanåt.

Boggen sa...

Billy-bokhylla var väl ingen vild gissning, Jimmy ; ) Visst har jag en sån! Vinylerna står dock sorgligt undanstuvade och sorgligt nog blir de aldrig spelade.
Håller med Anders om tubsockorna, de var väl alltid chic´t vita, möjligen med någon färgglad rand längst upp.

Jimmy Myhre sa...

Gonzo : Hade tänkt ta med Deep Purples "Perfect Strangers men efter en genomlyssning så tyckte jag att den hade åldrats lite väl mycket, 85:an kommer var så säker
Anders : Ha,ha det är mycket som kommer tillbaks från det glada åttiotalet, Rock Steady Crew och hockeyfrilla,varför inte ett par manliga benvärmare till, karate kid som aldrig åldras,killen-mannen ser fortfarande ut som en 12åring som precis fått pubushår.
Jonas: Gräv vidare kompis, det finns massor som jag inte fått med på listan.
T.P Helt riktigt, svenskarna hade jag helt glömt, kan tänka mig ett Twice A Man album eller kanske gamla goa Dag.
Boggen: Synd på vinylen, men dom står där och lurar och väntar för att så småningom gå till anfall när du minst anar det, sen är du fast.....igen

Malin sa...

Bara för egen del att konstatera att jag verkat ha fötts på ett bra år! Mycket skön lista Jimmy.

Jimmy Myhre sa...

Ett mycket bra år att födas på Malin, inte bara musikaliskt

antz sa...

riktigt kul att se Dead can Dances första nämnas i ett sånt här sammanhang!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »