lördag, december 19, 2009

2009 En Musikupplevelse

Japp, då var det dags att börja summera det gågna musikåret 2009. Efter 2008 trodde jag aldrig att det kunde bli ett liknande år igen, men ack vad jag bedrog mig. Skall ärligt säga att efter förra årets gedigna skörd av underbar musik infann sig en viss mättnad, det dröjde några månader innan vi på Skivgrisen fick ny luft i lungorna, men hjulet snurrade som sagt igång och det känns otroligt kul att kunna se tillbaks och enkelt konstatera ” det blir bara bättre och bättre” Tro inte på vad tidningarna skriver, det gäller att titta utanför dom trygga ramarna, 2009 är ett sjujäkla musikår, tro mig..får nog ta det i flera omgångar Så då till ett mycket angenämnt bekymmer ” att välja ut årets låtar/album, hoppas att ni hakar på…. Avdelning mindre kända artister del 1 av 40 ? : Sun Airway – Oh Naoko Ge mig lite rökig malt och Sun Airways så flyger jag över era hus på en furvuxen lemmel med krumma tår ZZZ – Amanda Avskalad som en kokpotatis men fasen vad bra, lock n loll sång med basdjup som jag själv inte kan uppnå ens med hjälp av pitchshifting. Ramona Falls – Russia Fyndig poprock som jag fallit platt som en tjärngroda för Broken Records – Nearly Home Som gammalt Waterboysfan älskar jag givetvis det här, att stråkar kan vara så vackert…..mmm….mm Mattias Alkberg – Jag tänkte, bara, liksom att
Björnkvartettens sångare går ur idet och kastar små texturrika popcorn över mänskligheten, är det bra ?? självklart ” jag sitter nedåt i en pöl, vem var och snokade bland knivarna ? å mumla nånting om att dö ??” vilka texter.. Theodor Jensen – Songbird Trallvänligt och dessutom med flöjtinslag, trär på mig trikåerna och odlar Onedinskägg Grymt !!
Inte behöver hon byta hjärta inte
Året bästa låtar enligt mig, avdelning mer kända artister del 1 av 40: The Raveonettes – Gone Forever En så självlysande popdänga att jag smälter som en gräddkola, deras fullängdare är även den värd all respekt. Alberta Cross – ATX Hämtad direkt från ett av årets absolut starkaste album, rock ala deluxe med influenser från stort och smått A Mountain Of One – Highs Of The Sun Skir elektronisk poprockretro som blandar friskt mellan genrer, förbannat bra helt enkelt. Sea Wolf – O Maria Sjövargen bevisar återigen att hans känsla för sjö, eh melodier inte avstannat, den nya fullängdaren innehåller mängder av lättsmälta toner. Dan Auerbach – When The Night Comes Black Keys sångaren goes solo, indieblues för den hungrige fanatikern The Maryonettes – Puzzels Att jag är extra svag för denna mix av new wavepop är knappast någon nyhet, att det sedan är svenskt gör inte saken sämre Soulsavers – Unbalanced Pieces Avgrundssången känns välbekant och mycket riktigt är det Lanegans stämma som förpassar oss andra till Wienergossarnas kör i jämförelse, smärtsamt bra refräng White Lies – Taxidermy Oväntat gör vita lögner en av sina bästa prestationer på en singelbaksida, det petar in många pinnar i brasan på oss ständiga musiksökare. Editors – In This Light and ..... Glädjedivisionen ligger runt hörnet och lurar, väntar på sin del, en favorit från senaste albumet. Bat For Lashes – Glass Überschöön sång och mäktigt förvaltande av musikarvet, jisses vad bra hon är Muse - Uprising
Efter att ha sett dom live i Malmö i början av 2000-talet så är jag nailed for life, inte konstigt att musorna betraktas som kanske den bästa liveakten som går att se för pengar, mäktigt...
Sätter sig så förbenat att tandbrygga inte känns som en overklig framtidsvision, faller som en dominobricka
Sanlöst bra refräng för oss gamla syntnostalgiker, svettningsvarning utfärdas.
Återigen påminner detta om Vattenpojkarna vilket passar en nostalgiker som mig
Det här var bara en liten enkel kickstart, det kommer mer var så säkra..

8 kommentarer:

Anders sa...

Det var en rejäl genomgång, Jimmy. Nu har man att göra i julruschen. TACK!

Anonym sa...

Jisses vilket år!
Det finns så mycket nytt som e bra så man får öroneksem. Hur ska man hinna med allt!?
Jag har själv gått med ångest ett par veckor över hur man ska få till en årslista. Ångesten blev inte mindre när det helt plötsligt gick upp för mig att det åter var dax att summera ett deccenie!!!
Därför känns det extra skönt efter att ha läst din lista, Jimpan, för den innehåller, även i mitt tycke, väldigt mycket av det bästa från året som gått.
Å den andra listan får man suga på!
Kanske något för nästa gristräff att dividera om?
TP

Boggen sa...

Mycket grymt som vanligt från skivgrisen! (Ursäkta ordvitsen..)
Tack för att du påminde om Ramona Falls som jag glömt lite. A Mountain of One hade jag helt missat, ännu en pärla!

Jimmy Myhre sa...

Kul att ni hittade några nya tips kamrater, får jag bara ihop det så kommer det mer denna vara, finns så in i bälgen mycket att ta av..
Återkommer

Malin sa...

Utmärkt start Jimmy!

Jimmy Myhre sa...

Skönt att höra Malin

Johan sa...

Här fanns en hel del fint. Har inte lyssnat på Dan Auerbach tidigare, men det gjorde sig ju riktigt bra såhär i juletid.

Jimmy Myhre sa...

Dans soloalbum är en suverän platta Johan, många godbitar att smälta julmaten till

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »