torsdag, februari 14, 2008

Anekdot (del 2)

Skippa reggaen.. Efter att Clash spelat in trippel albumet "Sandinista" tog de tillbaka sin första manager Bernie Rhodes som de sparkat några år tidigare. Bernie var en stenhård förespråkare av punk och tyckte att Clash svikigt sina forna ideal. Han hade bestämt sig för att "enligt hans mening" få Clash på fötter igen. Han tyckte att de spelade FÖR mycket reggae och att låtarna blev på tok för långa. Så han sa till bandet "You have to skip that raga crap"...Detta var något som fastnade i huvudet på Joe Strummer som gick raka vägen och satte sig vid skrivmaskinen. Den första raden han skrev ned blev början på en av Clash största hitar Rock the Casbah. "Now the King told the Boggiemen, you have to let that raga drop" Over and out!

4 kommentarer:

TP sa...

Clash!
Vilket band!
Vilka låtar!
Vilka låtskrivare.
Från "Janie Jones" t "This is England". Men konstigt nog e min favoritlåt inte skriven av Strummer-Jones utan Paul Simonon. Naturligtvis pratar jag om "Guns of Brixton". Ni som va med på vinyltiden kanske minns att kvaliten kunde minska med spåren dvs. ju längre inåt mitten man kom desto taskigare blev ljudet. Typiskt nog låg "Guns of Brixton" sist på sida 2 på plattan "London calling". Å på mitt ex vad d naturligvis skrap just i denna låt.
Typiskt! När jag efter några år hade spelat sönder mitt ex å jag köpte ett nytt blev jag chockad. Tror ni inte att d exemplaret oxå skrapade i samma låt. D va inte förrän långt senare när jag väl köpte CD-utgåvan å jag upptäckte att låten fortfarande skrapade som jag fattade att d faktiskt skulle va på d viset. Häpp!!!!!

Ps! E d inte konstigt att man i dagens digitala musikvärld längtar efter knaster å skrap. Något som man fullkomligt hatade då! Ds.

Anonym sa...

Härlig historia! Dina anekdoter är förutom att vara trevlig läsning, på väg att lösa gåtan om skaparprocessen:)Gräv där du står, typ. Eller skriv om det du vet, eller hör - som Stummer gjorde i det här fallet. Såg dvd:n The future is unwritten häromveckan - bra! Tips: den finns på biblioteket...Anders

Jimmy Myhre sa...

Combat Rock rules !!
Tur att jag har kvar vissa anekdoter angående ofrivilliga skrapljud på skivor, men här rök favoriten, vi skrapade ju och gned med skivvätskan allihop på Guns Of Brixton.
Ett litet tips: Sitt inte med vinyl i sandlådan för då kommer sanddjävulen och tar dig.
Koyaanisqatsi

Jimmy

Gonzo sa...

The future is unwritten är en av det bästa musikdokumentärer jag sett!!! En underbar film om en underbar man.
Det e ju melodifestival immorron igen så det kanske blir en del 3

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »