lördag, februari 09, 2008

The Queen is Dead!

The Queen is Dead! Året var1992 (tror jag). Jag var i goda grisars sällskap i London och gjorde slut på mina surt förvärvade slantar på öl och vinylplattor. Efter en vecka hade jag skavsår på fingertopparna efter allt bläddrande i begagnatbackarna i urindoftande källare. En hel del guldkorn fick jag med mig hem men också en hel del som aldrig har kommit ur fodralet. Jag tror det var sista dagen på sista skivrundan som vi med skakiga fingrar, röda ögon och svettpärlor i pannan gjorde en sista kraftansträngning innan baren öppnade. Jag plockar, på Jimmys inrådan, till mig The Smiths albumet The Queen is Dead, ett band som dittills hade gått mig helt förbi. Efter att jag lyssnat igenom denna plattan en gång så var det kört. Jag var jag helt enkelt fast i Morrisseys klor, han & The Smiths har efter den resan haft en tämligen central plats i min musikhylla. Lite underligt att jag aldrig någonsin har ägnat hans skrivarkollega Johnny Marr en enda tanke förrän jag av en händelse snubblade över Johnny Marr and the Heelers skiva Boomslang från 2003 idag. Har haft den i bakrunden på jobbet hela dagen genom datorns taffliga högtalare, riktigt skön pop i min smak. Så ibland ligger godbitarna mitt framför näsan och väntar på rätt tillfälle att bli upptäckta. Men tillbaks till London, det har ju skrivits många sånger om den stan, men min absoluta favorit i ämnet är givetvis Pogues London you´re a lady, en tämligen underskattad låt enligt min mening, smaka på dessa rader. Ah London you're a lady Laid out before my eyes Your heart of gold it pulses Between your scarred up thighs Your eyes are full of sadness Red busses skirt your hem Your head-dress is a ring of lights But I would not follow them Your architects were madmen Your builders sane but drunk Among your faded jewels Shine acid house and punk

4 kommentarer:

Gonzo sa...

Jag var lite orolig innan men nu har du lugnat mina nerver.. det blev en Shane även denna vecka!!

Jimmy Myhre sa...

Härligt med nya kåserier från Romelandas musikkung. Trevlig berättelse från vår härliga Londonresa, synd att den där böktiden bland skivbackarna mest syns i backspegeln.

Wunderschöön

TP sa...

Jag har varit ytterst sparsam i mitt lyssnande på Smiths. Varför vet jag egentligen inte för jag tycker d e riktigt bra musik. Även Morrissey tycker jag e en riktig höjdare men lyssnar jag på d!!!
Endast emellanåt. Johnny Marr, i olika konstellationer, har jag lyssnat betydligt mer på. Electronic, som verkligen tilltalar en New Order-fantast som mig, The The var han med när dom,läs han(Matt Johnson), var som bäst. Heelers cd står å inklämd någonstans. Kanske hög tid å ta fram å lyssna på den.
En liten lattjo samband bland grisens rader. Hästpojken som Gonzo tipsade om för några veckor sen har med en låt på sin platta som heter............Shane MacGowan! Häpp!

Anonym sa...

Jag "upptäckte" Smiths sent i livet. Hade andra band när det begav sig (Pogues till exempel), men det är jag bara glad för nu. För det är en suverän musikkatalog att botanisera i.

Shane är en poet som skriver vackra vackra texter.

PS. Botaniserandet sker inte i backar längre, utan i bloggar. Och på nätet. Kanske inte lika kul, men effektivare:-)

Anders

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »