tisdag, april 15, 2008

Dylan förvånar.

Solen skiner och värmer mitt ansikte när jag promenerar ner för avenyn i dag. Som vanligt dundrar musik från mp3 spelaren i öronen. Jag ler för mig själv och tycker att livet e underbart och att det finns hopp om en ny vår. Plötsligt hörs en bekant ljudbild en klassisk Hammond orgel, en spretig gitarr och lite pappiga trummor. Jag nynnar glatt med i introt och funderar på vilken Dylanplatta det kan vara. Blonde On Blonde, Highway 61 eller kanske John Wesley Harding. Men när Dylan börjar gnälla fram sången blir jag som förstenad....solen försvinner och jag ser inte ens alla vackra tjejer på stan, jag kan för mitt liv inte känna igen texten!! Låten är så bekant men ändå inte. Jag kollar facit på Mp3 spelaren..Positively 4st Street. En kanonlåt underbar typisk Dylan när han var som bäst. Hem och leta i bland skivorna men icke. Låten finns bara med på samlingsskivor vad jag kan se. Här är iallafall denna underbara sång med denne fantastiske man. http://www.youtube.com/watch?v=zoEuIJQo0_I

5 kommentarer:

TP sa...

Visst e d härligt å hitta nygammalt musikgodis. Men d oxå jävligt enerverande å inte känna igen d man borde, ej heller kunna placera d rätt i tid å plats. Eller höra ett musikalist deja vu där man kan gå i veckor för å hitta en slingas ursprungskälla. En sann skivgris mardröm!
Jag hör t den lyckliga skara som har Dylan kvar att insupa. Trots mitt oerhörda musiktörst har Dylan inte passat mina öron. Jag har lyssnat på väldigt mycket Dylanmusik men då framfört av andra artister som t.ex. Manfred Mann, Byrds. Herr Zimmermans egna tolkningar har i mina öron inte hållt måttet. Väldigt begränsad nasal sång å ett munspelande som låter som mina luftrör efter en språngmarch på 15 meter.
Men sent ska syndaren vakna!!!
Nu hittar även jag Dylangodis. Denna låt,Gonzo, e en liten pärla. Vår bloggvän Anders tipsade oxå om en suverän Dylanlåt för några månader sen. Å jag själv har hittat en alldeles egen favorit. "Love minus zero". Vilken låt! Å här bevisar Bob att han verkligen kan sjunga. Å på följande länk kan ni lyssna på den:

http://www.youtube.com/watch?v=OAQ7GsDzx8Q

Helt emot logiken med nyss hyllade sånginsatser måste jag ändå tipsa om Walker Brothers version av samma låt. Lyssna på Scott Walkers röst! Skitsmörigt men lysande. Att han sedan blev ett av alla musikgeni att gå in i dimman å inte hitta ut igen e en annan story.

http://www.youtube.com/watch?v=W8H9o4r4NkI

Anonym sa...

Dylan är Dylan. En mästare vars låtar ofta blir än mer mästerliga som covers, det inser jag nu sen en tid tillbaka har lyssnat på soundtracket till filmen I'm not there. Positively 4th street är bitter och briljant. Jag vill minnas att den gick varm i min gamla walkman i början av 90-talet . Hade den på en best of-platta.

TP: Scott Walker är fantastisk. Många av mina nutida favoriter som Antony Hegarty till exempel, börjar och slutar med Scott Walker. En gigant helt enkelt.

/mvh Anders

Anonym sa...

Grymt bra Dylanlåt, lite motvilligt måste jag erkänna att jag hade en skiva med Björn Afzelius där han gjorde en tolkning på den låten. Jag går ner mig på Dylan i ojämna perioder, en fantastisk snubbe som nog förtjänar sin egen lista, alla har sina egna favoriter o alla har på ett eller annat sätt en åsikt om den gnällige storrökaren. Själv är jag grymt svag för Isis från det fantastiska Desire albumet.

Jonas

Jimmy Myhre sa...

Skönt Dylansväng. Befinner mig plötsligt på Paddington Station med en vrålande Gonzo vid min sida
Joeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey
Vad fanatiskt många bra låtar denne man har frambringat.

Gonzo sa...

Love minus zero är en av mina absoluta Dylan favvosar. och Desire en av favvo plattorna.Jooooooooooooey!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »