måndag, juli 14, 2008

Det svänger i flanellen (del 2)


Jaha då var det dax igen. Äntligen semester och lite tid över för musikfunderingar. Sist jag skrev var ju ett litet tag sedan, då skrev jag om flanellskjortans inflytande på min musiksmak. Det var bara ett lien föråkare på vad som kommer nu. Jag vet nästan inte var jag skall börja. Jo...i slutet av -91 närmare bestämt i oktober fyllde jag 18 år. det i sig var inget speciellt isig det speciella var att jag för ett presentkort inhandlade Nirvanas nysläppta platta "Nevermind". En skiva som kom in som en frisk fläkt i den annars så tröga discopopvågen med Madonna,Prince, F.Y.C, och all annan skräp. Med Nirvana följde en hel hop med bra band och här skall jag nu berätta om tre av mina favoritband som alla bar flanellfanan högt.

Sommaren -92 begav sig undertecknad för första gången till Roskildefestivalen. Förväntningarna var skyhöga och spänningen på topp, vad skulle hända, hur skulle det se ut? Väl nere på plats gick förväntningarna i uppfyllelse med råge....(det blev ju några festivaler till). Hur som helst mina nyfunna favvosar Pearl Jam skulle spela på fredag eftermiddag!!! Tidigt tog man sig till oranga scenen för att fa plats längst fram. In på scenen kommer grabbarna och startar i ett helvetiskt tempo med "Even Flow" vill jag minnas fortsätter med "State of Love And Trust"....då gör Eddie Vedder sitt första försök till en "stgedive" men avståndet till publiken verkar skrämma honom. Han påtalar att han vill ner bland oss och alla jublar. Konserten forts med ett frenetiskt ös.....plötsligt händer det...han hoppar....jublet och kalabaliken är total...bandet öser på...han försöker ta sig tillbaka upp på scenen men blir tillbakaknuffad av inga mindre än VAKTERNA!!!! Nu utbryter kaos..trummisen slutar spela och hoppar ner från scenen till Eddie Vedders undsättning..fullt slagsmål....och efter div. käftsmällar utdelade 3m från mitt tryne kommer grabbarna upp på scenen igen. Eddie Vedder är vansinig och skäller o gormar och stackars lilla jag tror förstås att de kommer avbryta konserten. Men ack så fel man kan ha. Eddie säger i micken att han hatar vakterna men att han vill ge oss i publiken det vi har kommit för.....sedan river de av den argaste versionen av "Alive" som jag hört. Jag var i himmelriket. För övrigt hoppade han ut en gång till under låten "Porch" och sa att han hoppades Danskarna skulle slå Tyskaerna i EM finalen i fotboll.

Här får ni 2 smakprov på "Alive" och "Porch" från Roskilde -92 (med mig i främsta ledet.)

Nästa flanell band som jag fastnade för var Alice In Chains. Här får ni en av mina älsklingslåtar med Alice

Sist men inte minst vill jag skriva om Soundgarden. Detta band hade jag förmånen att få se live på Cirkus i Stockholm -94 på deras "Superunknown" turné. En av de bästa live uppträden jag sett med en nyklippt Chris Cornell i högform
Här bjuder jag på två kanonlåtar, en tidig och en sen

Oj OJ OJ......det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa.

Ps. Jag såg även Nirvana på Roskilde -92 men de var helt kassa så jag gjick och såg en grymm konsert med EMF..men det är en annan historia. Ds.

5 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

It´s all coming back to me now
Nostalgi på hög nivå, Soundgarden är förevigt förknippat med dig Gonzo

Jimmy

TP sa...

Härligt med semester va?
Märks på inlägget att du har lite mer tid!
Det här är ditt soundtrack,Gonzo! Framför allt Pearl Jam & Soundgarden.
"Would" med Alice In Chains tycker jag är en av genrens absoluta höjdpunkter.

Anonym sa...

Håller med dig TP...satt och valde mellan Would? och Down In A...båda e lika bra, för att inte tala om Rooster. Men som sagt P.Jam och Ljudträgården var och är mina största favvosar inom grungen. Jag får återkomma med mer gottigt längre fram.
/Lillgrisen

Anonym sa...

Här är ett bra popband från Irland som jag kan tipsa om.
The Script
Deras hit "We Cry" och "The man who can´t be moved" är några av tiospåriga albumet The Script ( tredje singeln släpps i höst)
Har tidigare samarbetat med The Neptunes och många andra. Tre snygga gillar som gör grym musik och har skrivit låtar till flera andra artister.

Dessutom så spelar The Script på Liseberg nu den 22 Augusti i sommar.

Kolla in dom :
http://www.thescriptmusic.se

Jimmy Myhre sa...

Script lät riktigt bra, man tackar för tipset.

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »