onsdag, juli 16, 2008

Jobba på ackord


Does humor belong in music, frågade sig Frank Zappa en gång.
Självklart säger jag.
Men i alla musikgenres kanske det inte har varit lika självklart.

Tänk er 1977 å punkens argsinta revolt. Fanns det plast för humor även där?
Lydons å andra punkikoners sarkastiska uttalanden kan väl kanske i bästa fall ses som humor men annars tog punkarna sig själva på alldeles för stort allvar för att ha glimten i ögat.

Ett lysande undantag stod Adverts för med sin debutsingel "One Chords Wonder". Låten anspelar på den massiva kritik punken fick för att vara omusikalisk, att det bara krävdes ett ackord för att spela. (Liknande kritik fick rocken när den kom i mitten av 50-talet men där krävdes hissnande tre ackord!)

I wonder what we’ll play for you tonight
Something heavy or something light
Something to set your soul alight
I wonder how we’ll answer when you say
‘We don’t like you – go away
Come back when you’ve learnt to play’'

Titeln är dubbelt fyndig då den även anspelar på grupper med en enda hit, One Hit Wonders. Efterföljande singeln, "Gary Gillmore's eyes" hade en något udda berättelse att förtälja. Den handlade om en patient som vid en ögontransplantation? fick den avrättade massmördaren Gary Gilmores ögon och hur detta påverkade denne. Hmmmm! Inte lika rolig.

Sedemera fick punken en rolig subgenre där humor var huvudingrediensen. Fanbärare för denna måste väl Toy Dolls med fantastiskt välbyggda gitarristen Olga vara. Här får ni två smakprov på dom:
Ha en rolig halvtimma!

4 kommentarer:

Gonzo sa...

En halvtimme!!!! Jag har suttit fast vid tuben i en och en halv timme o garvat knäna ur led. Olga tillhör nog en av de absolut snyggaste artisterna som finns. För övrigt kan jag tipsa om en vansinnit rolig sida med feltolkningar av texter. www.kissthisguy.com Inte ett öga tort.

Anonym sa...

Sitter i Italien för tillfället o har köpt till mig några minuters uppkoppling, så jag har tyvärr inte möjlighet att kolla klippen. Grymm(t)a inlägg allihop förresten, gött med en fortsättning av flanellen gonzo, härlig semesterläsning. Detta inlägg fick mig att komma o tänka på svenska punkikonlåten KSMB´s jag vill dö som från början var ett nummer Johan Johansson gjorde när han gick på gymnasiet för att driva med punkarna.

Anonym sa...

Har alltid ogillat "rolig" musik, men älskar däremot fyndiga texter, och Adverts "One Chords Wonder" tillhör den kategorin.

Jimmy Myhre sa...

Oslagbara, du vet ju vilka min äldsta dotter dansar mest till. Vilka vältränade gossar dessutom ???

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »