lördag, november 01, 2008

Hällovin

Tanken kom relativt tidigt och har sedan dess aktiverat hjärnans jukebox. Alla helgons-Halloween-Låtlista-Självklart. En del låtar kom direkt medans andra fick värka fram. Så när jag nu skulle visa omvärlden resultatet märker jag att jag inte varit ensam om tanken, hur jag nu kunde få för mig det. Både vår gamla vänblogg Musikfeber och den nya spännande BoggBlogg har lanserat varsinn suverän Halloweenlista där även dom flesta av mina val finns med. Så därför hänvisar jag våra läsare till deras respektive blogg för SPÄNNANDE lyssning. Jag skulle ändå vilja förmedla några stämningsfulla låtar som inte finns med i dessa två listor.
Trick or treat?
Alice Cooper – Years ago+Steven Från "Welcome to my nightmare" med skräckrösten Vincent Price som många känner igen som berättarröst från Michael Jacksons "Thriller"
Blue for two – Eyes of a storm Jag vet inte varför men denna låt ger mig en krypande känsla. Förmodligen den skeva "positivmusiken" som påminner om skräckfilmer.
Doors - Riders of the storm Har oxå en skrämmande atmosfär som känns längs ryggraden. Plocka inte upp liftarn!!!!!!
Fields of the Nephilim - Moonchild Egentligen kunde man ta vilken Fields låt som helst, dom flesta har en mardrömsk, våldsam framtoning som än mer förstärks av videorna vilka för tankarna till Vilda Västern å shamaner.
John Carpenter - Halloween theme Finns det någon mer regissör som själv gör musiken till sina filmer? Ingen musikalisk milstolpe men så starkt förknippad med ämnet så det blir en självklar avslutning här.

6 kommentarer:

Gonzo sa...

Goa låtar. Har aldrig tänkt på att Eye Of A Storm skulle kunna vara läskig, men jag förstår dig. Den är sorgset ödslig, jag har alltid sett ett öde tivoli eller marknadsplats framfför mig när jag hört låten. Steven....nu blir min sambo glad, det är hennes favvo med Alice. Vi spelade faktiskt hela plattan igår kväll. Som jag skrivit tidigare..en jävligt bra platta!.
Riders, en låt som jag brukar sjunga för mig själv när jag är ute och kör hoj i ösregn (vilket händer ganska ofta i Sverige på sommaren)en riktigt skön låt. Fender Rhoads pianot som simmulerar regnet e fantastiskt. Fields...kommentarer överflödiga. Det e nästan svårt och hitta en Fieldslåt som inte skulle passa in. John Carpenter....klassiskt.

Anonym sa...

Håller fullständigt med om Eye Of A Storm, kuslig känsla som får mig o tänka på Stephen Kings "Det" vilken höll mig vaken flera dygn när jag läste den någon gång på 80-talet. Å John Carpenter sen, tur att det fortfarande är ljust ute...

Anonym sa...

Eye of a storm börjar ju som vilken skräckfilmsslinga som helst. Helt klart läskig. Här är mitt låtförslag för att få till den rätta Halloweenstämingen:

http://www.youtube.com/watch?v=zT6QKZTtDtc

Boggen sa...

Läskiga låtar. Wadlings röst skulle platsa i vilken skräckrulle som helst. Trots att den är ganska varm och Bowie-lik så har den en extra dimension som gör den spännande. Har inte lyssnat mycket på Alice, men han finns garanterat med på nästa års Halloween-soundtrack.

TP sa...

Wadlings fascination för just skräckfilm och okulta ting kan spela in en roll.
Alice platta är som gjord för halloween.
Rysligt bra lista Boggen!

Jimmy Myhre sa...

Carpenter är klart underskattad som filmmusiksskapare, Moonchild med en av världens mörkaste röster samt givetvis Mr Swedish Horror Freddie Wadling. Snacka om att vara i stormens öga

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »