onsdag, november 12, 2008

Prolog

Chris Barber!
Vem f-n är Chris Barber?
Lugn, det visste inte jag heller för en vecka sen men efter att ha läst en skivrecension i "Classic Rock" så vaknade mitt intresse. För det han har gjort för musikutvecklingen, i synnerhet i England, är det få som överträffar. Ändå är han i stort sett totalt okänd (även för skivgrisar). Förbluffande!
Så här är det:
Från 1950 ledde trombonespelande Barber ett eget storband. Deras musikreportoar var osedvanligt bred. Han introducerade bl.a. skiffle som bandets banjospelare Lonnie Donnegan senare skulle göra än mer populär och som resulterade i en mängd grupper t.ex. The Quarrymen. Har detta något med nutida musik att göra frågar ni er kanske? I allra högsta grad påstår jag. Gruppen Quarrymen utvecklades till det något mer kända Beatles, och resten är som det brukar heta historia.
Inte nog med detta, Barber var en oerhörd betydelsefull person inom en annan musikgenres utveckling på dom brittiska öarna. En genre som det ofta har skrivits om här på grisen därav namnet på inlägget. På bandets reportoar stod även jazz, ragtime, swing och inte minst R'n'B, och då menar jag inte dagens skräpmusik som snott begreppet utan gammal herderlig rhythm and blues. Han lyckades att få över några bluesstorheter från staterna, bl.a. Sonny Terry och Muddy Waters, som han givetvis backade upp med sitt band. Detta såg, hörde och inspirerade unga musiker som Eric Clapton, Peter Green och Rolling Stones som senare blev förgrundsgestalter i den brittiska bluesens högoktaniga 60-talsepok.
Jaha, det var Chris Barber det. Tänk er vad en man med utdragbart bleckblåsintrument kan åstadkomma! Respect och en ocean av cred.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen, det är ju sånt här vi vetgiriga nördar älskar. Hade inte hört talas om den här gubben. Och hans betydelse. Tackar för lektionen, igen, TP.

Jimmy Myhre sa...

Blev först rädd när du nämnde Barber vilket snabbt drar mitt sinne till Barbershop, en musikart lika fräsch som underbyxan på en baglady. Fullständigt nytt namn i min musiklåda och det tackar jag dig för broder, dessutom intressant läsning som påminner mig om en mening som många lärde sagt till mig
" Du blir aldrig fullärd "

Jimmy

Malin sa...

Ah, just det! Jag kände igen namnet men kunde inte placera honom. Härligt att du påminner oss om rockhistorien!

Gonzo sa...

Det är sådant här som gör att man e en skivgris....jag hade ingen aning om detta, så jag slickar mig om trynet, lutar mig tillbaka och njuter.
Tackar och bockar för den här lektionen.

TP sa...

Förstod att du, liksom jag, inte hade en aning om detta Gonzo för annars hade du förmedlat detta till oss andra.
Grymt impad Malin att du hade hört namnet!
Fascinerande vilka historier som ligger gömda väntandes att bli förtäljda! Bara att dyka vidare.

Malin sa...

tp: Jag läste en kurs i våras som gick igenom populärmusikens historia. Rockens utveckling från 50-talet och frammåt så jag antar att det är därifrån som jag fiskat upp namnet :-) Men som du skriver, med tanke på hans bidrag till musikutvecklingen så är det sannerligen märkligt att han är så okänd!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »