lördag, mars 22, 2008

15 Påskraketer

Listor och åter listor. Varför älskar jag listor? Jag tror jag blir lycklig av listor. Jag vet iallafall att jag log ett brett leende när jag lästre TP:s lista. Jag log så mycket att jag måste skriva en själv. Jag har husarrest hela helgen för att bli klar med ungarnas rum så jag var tvungen att fixa ihop lite bra musik. Det här är vad jag lyssnar på just nu! Band Of Horses - Is There A Goast. Mina nya små favvosar...fan va bra (åter igen tack för avsnäsningen Jimpan) Warren Haynes - I'll Be The One Gitarristen i Gov't Mule på egen hand bara med akustisk gitarr. Vilken gitarrist och vilken sångröst. Melankoli på högsta nivå. Imperiet - Offret Behövs ingen kommentar... se tidigare inlägg West Bruce & Laing - The Doctor Fete Leslie ihop med Jack Bruce det kan bara bli bra. Tung rock med tunga gubbar. The Byrds - Eight Miles High Psykadelisk västkustpop från tiden då flickorna var nakna och man såg varandra i ögonen sa "peace" och verkligen menade det. Kanon låt från mannen som uppfann det 12-strängad Rickenbacker soundet som indiepoparna gärna använder. Stones - Under My Thumb En låt jag redan som liten "talle" tyckte mycket om. Från tiden när Stones forfarande var ett riktigt jävla bra rockband. Dag Vag - Rulla på Ett givet band när det gäller mina listor kommentarer överflödiga Ride - Leave Them All Behind En låt som betytt oerhört mycket i mitt liv (skulle kunna få ett eget inlägg) och en basgång som får den tråkiga spacklingen att gå som en dans. Cream - Deserted Cities Of The Heart Gamle Jack Bruce igen. Sista spåret på Weels Of Fire skivan. En riktigt fräck Creamlåt som jag alltid gillat. Ted Nugent - Just What The Docktor Ordered Brötig rock från en glen man....här gäller det att hålla isig. Grateful Dead - Playing In A Band Flummig go soft rock från ett flummigt gott soft rockband. Långt gitarrsolo som passar väggmålning som hand i hanske. Zilverzurfarn - Do The Zurf En fantastisk låt från en av sveriges ballaste reggaegitarrister. En låt från kanske en av de bästa svenska albumen på många år. Dylan - One Of Us Must Know Blonde on Blonde, Dylan som bäst, med feta orglar och falskt munspel....ett framgångsrecept. Adolphson & Falk - Hav Som sista låt när mjölksyran har kopplat sit grepp över armarna. En duo som betytt mer i mitt liv än vad jag trott eller erkänt. Underbar syntpop som får det att tåras lite grann. Dagens fråga! Varför gillar man flanellskjortor, skägg och långthår??

5 kommentarer:

Anonym sa...

Wunderbar playlist. Jag tror att man gillar dem (låtlistorna alltså) så mycket för att man upptäcker ny grym musik, och för att man återupptäcker gamla favoriter. Som The Byrds och Cream i det här fallet. Har lyssnat bägge sen jag läste den här listan. Sweet.

Varför man gillar skägg, långt hår och flanellskjortor? Enkelt: Band Of Horses är mitt svar!

Glad Påsk, Gonzo!

/ Anders

PS. Skall försöka mig på en påskmix jag med. Vill ju inte vara sämre liksom...

Jimmy Myhre sa...

Wunderschöööööööööööön
Haben Sie etwas Conny ???
En lista med hår på bröstet, gillar blandningen, precis som en lista skall vara, Band Of Horses är ju så förbannat bra att jag inte ville att du skulle missa dom Anders, kul att det funkade. Flanellskjortan är ju ett klart underskattat klädesplagg, kommer ihåg mig själv under tidigt nittiotal med kängor och dajm i flanellen ??

Påskhelgen är räddad
Månge tack
Jimmy Van Der Saar

TP sa...

F-n va gött! Listor e för jäkla roligt. Man bara måste kolla upp låtarna för att stilla sin nyfikenhet. Många roliga saker att (åter)upptäcka. Å kommentarerna e guld. Ger xtra krydda t lyssnandet. Å precis som du säger, Anders, sitter man där som ett fån med blottande tänder å magen hoppande när man läser raderna. Hoppas man aldrig växer upp! Till min fasa upptäckte jag att Wheels of fire saknades i biblioteket, men d håller på att rätta t sig. Sen undrar jag var Gov't Mule-kvällen tog vägen? Men d en som väntar på nåt gott...väntar ofta för länge! A&F var lite överraskande må jag säga men där har väl dårarna på Källsby sin påverkan, antar jag. Avznäzning, zom Zurfarn hade zagt. Snickra inte in dig i hörn!

Jimmy Myhre sa...

Förbaskat bra låt med The Birds, hörde låten på tuben
http://www.youtube.com/watch?v=up6Xh3Gme1w
Snurrade runt på Grateful Deads videoklipp och vad hittade jag, jo Blixa och dom Nedstörtande Nybyggnadernas version på Morning Dew, nätet är underbart
http://www.youtube.com/watch?v=XWcgLnXeePY
Skall med största nogrannhet fortsätta min genomgång av listan. Grisen bökar vidare

Jimmy

Mysigt som min älskade dotter brukar säga

TP sa...

Byrds första plattor e grymt bra. En liten anekdot angående Jimmys rättstavning: Gruppen kallade sig Birds från första början men d upptäcktes att en brittisk grupp hade samma namn och som dessutom satt på rättigheterna till namnet. Samtidigt var gruppnamnet väl inarbetat på Amerikanska västkusten där man hade uppträtt flitigt. Så vad göra?? Jo ,man gjorde minsta möjliga ändring. Bytte ut ett i mot ett y i gruppnamnet så var problemet löst. Dom var allt bra påhittiga på 60-talet!!!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »