onsdag, mars 12, 2008

Thåjam


Inspererad av min käre vän Jonas och hans "veckans Shane" tänkte jag hänga på med en av mina stora idoler Joakim "Pimme" Thåström. Jag och Thåström inledde vårat föhållande hösten -80 när jag på min 7-års dag fick en liten bandspelare och köpekassetten med Ebbas "Kärlek och Uppror". Sedan dess har vi följts åt genom livet jag och "Thåis"

Jag hade här på Sivgrisen tänkt att plocka fram några av mina favvo Thåström texter.

När idén till detta inlägg först poppade upp i skallen tänkte jag att jag som vanligt skulle gå i någon slags kronologisk ordning men jag skiter i det.


Första bidraget är en lite udda låt från Imperiets "svarta" platta Synd som jag tycker är en av deras absolut bästa plattor.(det kommer nog mer citat där ifrån längre fram) Låten ligger som näst sista spår på sid.b och heter "Offret". Det känns lite som om grabbarna i Kent lyssnat på det här!?


"Dina tårar är nåt kriminellt.

Dina tårar är som nattens kalla regn

Våra kroppar talar alltid sant

Våra kroppar är som asfalt-nattens brand"


5 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! Thåström är helt klart en favorit, kanske den artist som hängt med längst i min samling. Var på Bengans igår och köpte en packe cd-skivor, bl a 2:a augustiskivan, stod även o fingrade på synd, när jag ser detta så känns det synd att jag inte köpte den med. Poesi som känns ända ner i maggropen. Tack så mycket Gonzo!

Jimmy Myhre sa...

Suverän låt, jag flyger igen tillbaks till min ungdoms bakgård. Har många ungdomsminnen med blandad karaktär till Imperiets musik. Tack för tillbakablicken.

Jimmy

Gonzo sa...

Ja man får rysningar....Frågan är om Sverige har haft ett tyngre rockband. Imperiet var så mycket mer än bara Thåström..kolla bara in deras coola look! Mästerligt dramatiskt.
Klippet kommer från programmet Gig som leddes av Carin Hjulström nån gång 86-87 tror jag....det kommer mera tunga låtar med Thåis jag lovar

Anonym sa...

Vilka minnen du levererar Gonzo! Vilken låt. Vilket band. Och vilken skiva! Fantastico!

Anders

TP sa...

Imperiet ska falla tra-la-la!
Om någon skulle framtvinga mig, efter en lång natt av tusen nålar, att uppge vilket alster som e Stortåns bästa så faller d på just "Kärlek å uppror". Där e Ebba på topp som egentligen börjar strax innan med den klassika singeln "Ung å Kåt/Staten & Kapitalet".
Imperiet hade svårt att hitta rätt till att börja med. Först med "Blå himmel blues" föll pusselbitarna på plats, men den skivan har en helt hopplöst daterad ljudbild som bara skriker sliskigt 80-tal. "Synd" däremot håller ljudmässigt än idag å växer fortfarande faktiskt. "Offret" e en av plattans absoluta höjdpunkter tillsammans med min favvis "Österns röda ros", där Fläsket ger ett kraftfullt understöd.
Härliga nostalgikänslor!!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »