måndag, oktober 13, 2008

En magisk afton!

Jag är trött som ett ålderdomshem för tillfället men känner att jag måste dela med mig lite av den sköna konsert jag precis upplevt i Skandinavium. Leonard Cohen genomförde en 3 timmarskonsert (där jag tyvärr missade första 45 min) med en strålande elegans. Cohen är en av giganterna som utgör grundstenarna i en stor del av den musik jag lyssnar på, fast jag kan inte säga att jag lyssnar på honom speciellt ofta, en sak som slog mig idag var hur vacker musiken var. Cohen för mig har alltid varit, rösten, texterna, känslan och därtill ett ganska taffligt komp, efter ikväll måste jag omvärdera detta. Ikväll var LC på sitt absolut bäst humör, jag vet inte hur många gånger han med ett leende joggade in på scen för ytterligare extranummer. Dessutom levererade han nästan alla favoriter, de enda jag saknade var förvisso de jag hoppades på mest, Sisters of mercy och the stranger, han kan ha spelat dem i början det vet jag inte. Låtar som Hallelulja & the Partisan vilka har varit utlånade till artister som gör dem bättre ( Jeff Buckley & 16 horsepower) togs tillbaka till 100%. Länkar en låt som han inte spelade men om jag skulle göra en lista över bortglömda/underskattade låtar skulle denna komma på hög placering. Varför man har haft den dåliga smaken att blanda in Madonna gör mig dock bara förvirrad, stäng av skärmen istället o dansa! God natt så länge. Don´t go home with your hardon med Kanadas glada sång o dansman!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Varkar som jag missat en bra spelning. Men tyvärr vågar jag sällan gå på legenders spelningar, eftersom det är så lätt att bli besviken.

Jimmy Myhre sa...

Tyvärr kunde jag inte vara med, suveränt att konserten var bra, Partisan är en av mina absoluta favoriter när det gäller Cohen, men som du säger så gör Hästkrafterna en hutlöst bra version, wunderbart meine freunde

Jimmy

Gonzo sa...

Va ball att det var bra! Jag har ju aldrig vågat mig på Coen ordentligt men visst e han grymm...farligt med sådana videoklipp man blir ju lite gubbsjuk!

TP sa...

Alltid skönt att höra att en konsert med högt uppskruvade förväntningar verkligen lever upp till dom.
Men jag hade blivit vansinnigt besviken om jag inte hade fått höra Sisters Of Mercy som är så gudabegåvat vacker.

Om man inte ska gå hem, vart ska man gå då?

Anonym sa...

Stranger song spelade han i början av konserten, tror jag, om jag inte hallucinerar ... Och visst var det en lysande konsert med en superstilig Cohen på strålande spelhumör. Bandet var också suveränt, och kören. Ja - allt kort sagt!!

Anonym sa...

Gonzo, du skulle ju stänga av skärmen så du kunde KONSENTRERA DIG PÅ MUSIKEN! Anders, bra att några fick höra den i så fall, jag svävar fortfarande på moln så det gör mig inte så mycket att jag missade lite. Men en sån skön snubbe han e ändå, behövs fler sådana i dessa dagar när ödjmukhet verkar betraktas som en svaghet.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »