torsdag, oktober 23, 2008

Jag kräver mer listor åt folket!!

Jag skall försöka leverera lite olika listor med favvolåtar av favvoband nu när höstmörkret sätter sina klor i ens själ.
Jag börjar med ett säkert kort när det gäller min musiksmak. En helt och hållet subjektiv resa genom Imperiets skattkammare. Det skall tillägas att det är som jag känner mig här och nu, frågar ni mig om ett halvår kan listan ha förändrats, som vanligt håll till godo.
IMPERIET TOP 20

20 .....när vodkan gjort oss vackra: sista låten på sista plattan. Bara piano och sång underbart deppig. LYSSNA!

19 Höghus, Låghus, Dårhus: ursprungligen från plattan "Rasera" men jag gillar bäst den ommixade versionen med ståbas som ligger på "Studio/Live"

18 Århundradets brott: Riktigt bra poplåt från "Blå Himlen Blues", som jag näst intill spelat sönder.

17 Kickar: Första Imperietlåten som vårat band repade in (stax efter jimpans avhopp) har därför en stor betydelse i mitt liv. Jag föredrar liveversionen från " 2:a Augusti" LYSSNA!

16 19hundra80sju: jag skulle fylla 14 år och min kusin köpte singeln som vi spelade varje dag en hel sommar.....en poprökare! LYSSNA!

15 Erotisk Politik: En lite udda låt från "Tiggaren Tal" som på något sätt fastnat hos mig. En självkritisk Thåström sjunger om en kung av substitut.

14 Du ska va president: En "klassiker" som jag från början tyckte så där om, men efter att Imperiet släppt sitt "floppalbum" på engelska ändrade jag uppfattning. Där fanns en riktigt tung version av låten som de senare använde sig av live, ni kan se och höra här.

13 Kung av jidder: Också från "Tiggares Tal". Precis som erotisk politik en udda låt som fastnat hos mig. Dessutom en cool titel och en mycket bra text.

12 Du är religion: 2:a spåret på "Tiggarens..." Tung dansbandsbas och en härligt viskande Thåström.

11.Kriget med mig själv: En låt som på vippen kom med på top 10. Ett tidigt Imperiet som inte riktigt hittat sitt sound........"jag e den felande länken, jag flyger B-52".....

10 Alltid Rött Alltid Rätt: Första singeln, som en käftsmäll. Här befäster de sin position på den politiska skalan. En låt jag med jämna mellanrum spelar på högsta volym. LYSSNA!

9 Blå Himlen Blues: En av de bästa ballader jag vet. Tung trots sitt daterade sound.

8 Vad tror du hon vill ha: En gammal Rymdimperietlåt som finns med på "2:a Augusti" här finns lite spår av sena Ebba. En typisk Strylåt.

7 Holländskt Porslin: min favvo från "Blå Himlen"...en låt eller framförallt en text som jag älskar.

6 Bibel: Ytterligare en tung, lång ballad. Den här är från "Synd"plattan. Här skapar Imperiet ett nytt sound i svensk rockhistoria. (som bl.a Kent troligen influerats av)De blev tyngre, mörkare och inte lika daterade i soundet. Här har också Gurra lämnat plats för Fred Asp bakom trummorna.

5 Österns Röda Ros: Öppningsspåret från "Synd", och vilken öppning sen!!! LYSSNA!

4 Va e' Vargen: Singel från -86 som kom som ett knytnävsslag på näsan. Ösig, rå och brutal.

3 Rock n' Roll e Död: från 19hundra80sju singeln En rå syntig cool låt med en fantastisk text. Detta var också öppningslåten på avskedsturne´n... lite ball. Jag föredrar studio versionen.

2 Jag är en idiot: Öppningsspår på "Tiggarens Tal"...grymm text, tung, underbara trummor...behöver inte nån' förklaring LYSSNA!

1 Offret: Från "Synd" den bästa Imperietlåten enligt mitt tycke (just nu iallafall). Förklaring onödig. LYSSNA!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Gonzo! Imperiet är nog den orkester som spelats flest gånger under uppväxtåren. Kan nog skriva under på hela nästan hela listan bortsett från Vargen som aldrig tilltalat mig, men jag är medveten om att jag är en minoritet vad gäller den frågan, o ger du inte Blå himmel blues högre betyg? Saknade även Tennsoldat o Eldvakt, dansade runt till den senast igår kväll faktiskt. Får återkomma lite snare till detta när jag har möjlighet att kolla igenom klippen o lyssna igenom låtarna igen. Ja jävlar; Imperiet kan vi nog diskutera hur länge som helst. Fan va kul allt blev när man började tänka på alla de här låtarna, Tack så mycket Gonzo.

Boggen sa...

Fler listor åt folket! Helt rätt devis. Fler listor från Skivgrisen till folket! Också en bra devis! Imperiet! Det var inte igår. Saknade också Tennsoldat och kanske Surabaya Johnny (även om det inte är deras). Nu blir det till att rota fram vinylerna.
Ska försöka publicera lite listor på min nystartade blogg på http://boggblogger.blogspot.com/ också.

Gonzo sa...

Att göra en lista med ett av sina favvoband är ett konststycke i klass med Houdini. Man får slå knut på sig själv. Tennsoldat är en mycket bra låt som jag kände mig tvingad att välja bort p.g.a. att jag ville få lite spridning. Jag skulle nog kunna ha med nästan hela "Synd" plattan. Andra starka kandedater var CC Cowboys, Tiggarens Tal, Cafe cosmopolite, Party........jag får väl lista de som inte kom med :)
Ska kolla in din Blogg!!!

Anonym sa...

Behöver jag säga att listor är mitt kall! Har ingen som helst koll på Imperiet, men diggar initiativet. Kul läsning! Nu ska jag ge mig på Thåström för första gången (om jag orkar).

Gonzo sa...

Gorillan: Ja här har du ett stycke svensk rockhistoria att bita i...hoppas det faller i smaken. Gillar man texter är det en guldgruva!

TP sa...

Jaha då fösöker jag igen. Skrev en lång kommentar som bara försvann när jag skulle publicera den. Lång näsa!
Det här märks att det ligger dig varmt om hjärtat Gonzomannen!
Visst e d svårt att välja ut sina allra största favoriter men det ta mig fan lika svårt att välja bort bra låtar.
I mitt tycke är Imperiets storhetsperiod albumen "Blå himmel blues" och "Synd" med min nummer ett "Österns röda ros". Svulstig suggestiv med en sjudande melodisk refräng. Tätt bakom skymtas "CC Cowboys", "Offret", "Alltid rätt" som jag tycker e en klockren Ebba-låt precis som "Hon vill ha", Surabaya Johnny, Vargen å "Fred". Jag är helt inne på din linje med rockpresidenten.
Till sist vill jag hälsa Boggen varmt välkommen in i musikbloggvärlden. Sjysst blogg!

Jimmy Myhre sa...

Ett Imperium som aldrig spricker, säger som Jonas: Ett av dom flitigaste spelade banden under uppväxten, inte minst för att det var just ditt favvoband Gonzo
Egna favoriter är Offret, Alltid Rött Alltid Rätt samt Kickar.
T.O.P s version på kickar finns inetsad i hjärnbarkens innersta snår. Ungdomens synder känns tveklöst närmare, vilka minnen

Tackar
Jimmy

Jimmy Myhre sa...

Obs, glöm inte att kolla mailen kära kumpaner

Jimmy

Anonym sa...

Vaffan, nu skrev jag en lång kommentar och så slutar blogger fungera. Finns inte en chans att jag minns vad jag skrev i mitt sönderstressade tillstånd som småbarnsförälder. Men here I go again:

Listor är livsluft för musiknördar. Förnekar man det är man kanske en nörd, men ingen musiknörd. Så det så.

Offret är en finfin guldmedaljör på en lika finfin lista. Den enda låt jag saknar är min egen favorit Sura baya Johnny. Men ingen är fullkomlig, inte ens du Gonzo:)
Sen tycker jag att "när vodkan gjort oss vackra" och "kung av jidder" är helt briljanta låttitlar. Heja Imperiet!

Anonym sa...

Vilken musikskatt...

denna brukar vi köra på Tube och bilen

http://www.youtube.com/watch?v=K8YjRl-QqNM&feature=PlayList&p=2A1E80E41AC2E838&index=7

-85 såg jag Thåström/Ebba på Barbarella i Växjö

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »