torsdag, oktober 02, 2008

Äntligen säga nej

Jag har haft ett långt grisuppehåll. Igen. Orsaken har givetvis varit för mycket av allt annat. Igen. Arbetet har sugit upp all energi och jag har med frustration och avund på avstånd sett ett aktivt flöde av lysande texter o kommentarer men inte haft någon sinnesnärvaro att ta del av detta eller, när det är som värst, ens i hinna läsa det. Att jag dessutom missat New model army o Håkan Hellström på en armlängds avstånd gör inte saken bättre.I mina mörkaste stunder har jag t o m vänt taggarna utåt å tänkt att ”vafan - har de inga liv(?!)” men jag vet ju redan svaret, det är ju precis tvärt om. Men nu har allt vänt, bäbisen som vägrade komma ut tittade fram idag. Borde gjort det för ett bra tag sen men hon hade tydligen ingen lust med det. Kan inte förebrå henne för det med tanke på värdsläget, klimatförändringar, finanskris o höstrusk. Sannerligen inte mycket att skynda till dessutom en hyperstressad pappa på toppen av detta. Stress o frustration är nu som bortblåst, dags att säga nej till allt som tagit upp min energi sista tiden o säga ja till sånt som är viktigt. Har fastnat mycket för Gutter Twins sista tiden (tack Jimmy för att du visade oss dem) samt TV on the radios senaste skiva. Men nu i den glädjeufori som uppstått behövdes något helt annat, gamla bebrövade örhängen, såna där glädjespridande låtar som bara funkar när man är rikigt glad. Så till min sistfödde dotters ära har jag lagt in en ny playlist i spelaren. Något som välkomnar henne när jag hämtar henne o hennes mamma imorgon. Så tittar man in i vårat fönster de närmaste dagarna kan man med stor sannolikhet se mig med försiktiga steg o begränsad taktkänsla med en bäbis i famnen dansa omkring i vardagsrummet till dessa låtar. The Cream – I´m so glad Dag Vag – Hellre en raket Nick Cave and the bad seeds – Good good day ( även grottmannen kan vara en glädjens sång o dansman) This Perfekt day – Fishtank The Pogues – Bottle of smoke Timo Räisänen – Pussycat ( lite dåligt klipp men det var just här som jag fastnade för denna underbara låt) Hade tänkt tillägna Stefan Sundströms Boy oboy som ett förebyggande förlåt för allt dumt jag kommer säga till mina barn men hittade inget bra klipp på den. Hittade däremot det här klippet apropå att vara glad. Gillar man Stefan Sundström vet man att en viktig del med hans konserter är att man ska ha kul, framför allt han själv. Här gästar tråkmånsen Lars Winterdäck (inget ont om honom, han är jättebegåvad men kanske ingen skrattfest direkt) konserten medan Stefan dansar glatt i bagrunden i stinsuniform (?) Stinsen brinner

7 kommentarer:

Anonym sa...

Stort GRATTIS, Jonas! Hoppas bara att sömnen inte blir lidande framöver. Jag vill se fler inlägg från dig, tack! Kul läsning med massor av bra musiklipp - vad go' han är Sundström! Härligt att se!

PS. Hittade lite skivor som heter Rockabye Lullabys häromsistens (får ju själv bebis i mars. Maria letar bebiskläder, och jag - musik...). Nirvana, Radiohead, Metallica, Nine inch nails etc. i vaggviseformat. Xylofonvarning utfärdas härmed. Skön musik, som garanterat lullar den lille till sömns, och - förmodligen - även pappa!

Gonzo sa...

Stående ovationer! glada tillrop och hejaramsor..givetvis ett stort grattis. Du, jag o Jimpan måste ju vara guds gåva till den manliga befolkningen. Jag menar vi avlar ju bara kvinnfolk....
Ang. ditt låtval så kommer hon som sina systrar få en gedigen rock n' roll uppväxt. Sundström e fantastisk. Likaså Pouges. This Perfect Day hade jag glömt av..Timo, Nick kommentarer överflödiga. Åter igen ett stort grattis och jag skall hälsa ifrån alla mina fruntimmer oxå!!

Malin sa...

mm...The Creams I'm so glad slår aldrig fel! Riktig humörhöjare

Anonym sa...

Vilken överraskning!
En flicka till.
Du testade aldrig lite till höger?
Ett stort grattis till dig å din växande familj.

Dina ord är alltid efterlängtade speciellt när dom är ihopsatta under nyktert tillstånd och därför förståeliga.

Dessvärre kan jag inte roa mig med klippen under arbetstid då min arbetsgivare av någon anledning förvägrar mig detta nöje.
Men i.o.m. att det är gamla godingar så räcker det att läsa låttitlarna så går hjärnjukeboxen igång för fullt. Idel klassiker skriks från en annan del av hjärnan som oxå direktförmedlar elektroimpulser till smilgroparna.
Samma smilgropar aktiveras även av den inre syn som orden "begränsad taktkänsla" ger.
Nu måste jag tyvärr ägna mig åt det jag har betalt för igen. Vi höres!

TP

Anonym sa...

Tack tack allihop, Anders, tack för tipset om rockabye lullabys ska genast kolla detta. Att somna är ju som bekant aldrig svårt för en småbarnsförälder.
Gonzo, har funderat på om flickproduktionen har något med vår musikuppväxt att göra. TP drillade ju dig o Jimpan i tidigt stadium o själv var jag den ende i mitt lågstadium som (tack vare brorsan) lyssnade på Zappa. Eller så är vi helt enkelt ett gäng sköna mjukisar.
TP: Kanske tur att jag inte håller takten i "hellre en raket" för att undvika inre blödningar. Har dock inte fått hem resterande familjemedlemmar som planerat men I´m so glad har blivit en ny familjefavvis hos oss som är hemma. Har lyssnat på cream hela eftermiddagen, fan va bra de e.

TP sa...

Apropå barnmusik, jag säger bara "Godda Godda".

Jimmy Myhre sa...

Wunderbart kompis, ett stort grattis till er alla, som vi tidigare sagt, det är töser som gäller. Skönt att landningen är avklarad,
Timo var helt klart förra årets höjdpunkt på W.O.W, mer behöver inte sägas,
Kräm och Bideér ??
Grottmannen finns i oss alla
Sköj att läsa dina rader

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »