måndag, februari 16, 2009

Höga berg och djupa dalar

Först måste jag börja med att berätta om mitt uppvaknande på lördagsmorgonen. Slog upp ögonen strax efter 9.00 och satte på tv:n för att slökolla lite. Snacka om att jag piggnade till fort...på tv4: morgonprogram spelade nämligen Kebenekajse. Fy faaan va balla dom e, här lägger jag ut ett smakprov från Sverigers högsta band i morgonsoffan.
Så långt så gott..... Kvällen tillbringades sedan på Trädgårn för en konsert med Gbg:s stolthet Soundtrack Of Our Lives. Jag som följt dessa herrar i 13 år! har sett både ris och ros. Lördagens spelning kommer nog gå till historien som en av de märkligaste. Ebbot och co. smyger igång på ett knökat Trädgårn med "Babel On" från nya plattan, det känns lite trevande men man vet ju att gubbarna ibland kan vara slowstarters. Trots en tidig "Firmament Vacation" vill inte riktigt den goa känslan infinna sig. Det e mycket nyvunna fans i publiken och de gamla låtarna diggas inte så mycket.Konserten glider vidare som en analtömning dagen efter en vingummiskål. Med andra ord trögt. De kör ett för långt akustiskt set med låtar från nya plattan. Det blixtrar till på slutet med "Thrill Me och "Sister Surround"...sen går de av???? Vad nu, e det redan slut??? Nja de blir inklappade och då händer det...det jag väntat på hela kvällen...det lossnar och svänger som faan. Lustigt nog blir de inklappade 4 gånger och spelar nästan lika länge som ordinarie låtlista. Snacka om kasst upplägg! Kanske läga att fundera över inför resterande turne.´Hursomhelst var det en bra konsert och jag fick höra en helt fantastisk version av "Instant repeater 99" med självaste Kleerup på tamburin och körsång.
over and out

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en uppåner-konsert. Fast TSOOL är TSOOL, som man brukar säga. Och en fantastisk Instant Repater 99, räcker för att göra mig grön av avund.

Anonym sa...

Har du provat spotify? Just nu kan du få en gratis inbjudan via ettgottskratt! Leta bland alla roliga klipp! =)

Jimmy Myhre sa...

Kan tänka mig att det var svajigt men vad gör det när det är ett av Sveriges bästa band som står för underhållningen. Får höra en total redogörelse under nästa spelkväll hoppas jag

Jimmy

TP sa...

Det e som man smäller av. Två svenska storheter i samma inlägg!
Det där med högsta band kan ju tolkas! Jag antar att det inte bara nosades på näbbstövlar på de glada 70-talet.
Upp som en S.O.O.L.......
Lite av tjusningen va?
Nja till en början för att sedan stiga mot zenit. Hade verkligen velat vara där.
Gillade vingummiliknelsen!

Malin sa...

Kebnekaise var ju riktigt sköna!

Anonym sa...

sjukt bra konsert, Instant Repater 99 var topp.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »