fredag, maj 02, 2008

Indie Strikes Back


Som den sanne indiegossen jag alltid har varit är det med stor glädje jag tar av mig lurarna efter en noggrann genomlyssning av M83 senaste album Saturdays=Youth.
Kan inte låta bli att bli nostalgisk och tänka tillbaks till slutet av åttio-början av nittiotalet när den värsta indievågen översvämmade det lilla landet Sverige. Band som
My Bloody Valentine, Ride, Slowdive, Inspiral Carpets, Pale Saints, Stone Roses,
Primal Scream, Neds Atomic Dustbin, Charlatans, James, House Of Love mmm Yepp Happy Mondays platsade inte på listan, tyckte att dom var överreklamerade. Hursomhelst fanns det en tid då jag nästan enbart lyssnade på denna typ av musik så den ligger mig oerhört varmt om hjärtat. M83:s senaste alster känns som en resa tillbaks till indierockens storhetstid och dom blandar ihop en egen mix som känns riktigt uppiggande. Deras singel Graveyard Girl är ett lysande exempel.
Så för alla er som var med för sjutton år sedan ta fram retrokitet och till er som inte hängde med på den gamla goda tiden säger jag grattis. Indierock för 2000-talet

M83 på MySpace
M83 hemsidan
Graveyard Girl Video

7 kommentarer:

TP sa...

Mmmm! D smakar mera!
M83 ska genast synas in i minsta detalj.

Indie!!!!
Benämningen e inte så lite svävande då d egentligen alla band som gett ut sina alster på oberoende skivbolag under alla år från tidernas begynnelse kan räknas in under den. Men ändå e d genren som startade i mitten på 80-talet i England som i huvudsakligen menas. Mycket musik kom d. Mycket bra musik kom d. Men oxå mycket kadaverdåligt men d skiter vi i. Ytterligare kategori e dom man tyckte va skitbra då men e bara skit idag. Alla dom uppräknade banden håller fortfarande. Många av dom är t.o.m. fortfarande aktiva. James kom precis med ett suveränt bra album. Charlatans platta från förra året som redan skrivits om på Grisen är gruppens absolut bästa. My Bloody Valentine turnerar igen. Primal Scream flyger på utan Red Bull. D flesta bandens största inspirationskälla var 60-talspopen i olika skepnader. Av d nämnda måste jag slå ett extra dubbelt trumslag för Ned's. Jag blir fortfarande lika sprallig när jag lyssnar på Aim, Plug me in, Flexible head, Intact å allt vad låtarna heter.
Lite ytterligare band att minnas: Lush, Curve, Carter USM, Soup Dragons, Shamen, Boo Radleys, La's, Levellers, Saint Etienne.
Nä fan, nu måste jag lyssna på dom gamla örhängena. Tack för inspirationen!

Anonym sa...

Håller med dig fullständigt, Jimmy. M83 har fått till en riktigt fin platta. Det är mycket, mycket bra.

En fråga bara: har du kollat in Fleet Foxes ännu? Enligt mig är detta ett fantastsikt "nytt" (Seattle)band, som dessutom kommer till WOW. Har du inte hört dem ännu ska du lyssna på "Mykonos". En briljant liten sak med stämsång och akustik. Med ett mellanspel som egentligen gör den till två låtar. Till priset av en.


Fridens liljor! Anders

Gonzo sa...

Ja "indie"popen har ju fått en otrolig revival. Och det e kul att de gamla banden gör nya skivor som e jävligt bra. (tänker bl. a på Charlatans) Mina favvosar från tiden då det begavsig var nog i första hand Ride, och Ned's. Ned's konsert på Magasinet var mäktig( eller hur Jimpan!)Deras uppställning med två!! bassister var ball. gav en speciell tyngd. Nä nu ska jag kolla in M83.

Jimmy Myhre sa...

Ja indietiderna är på frammarsch igen, underbart. Missade Curve, Lush, Catherine Wheel, Carter mm Finns hur många som helst. Ned`s snyft:..:,::;,;,.,.,.

Jimmy

Anonym sa...

Lämnar ingen längre kommentar, utan konstaterar endast att Happy Mondays aldrig intresserat, men det gör däremot M83.

Anonym sa...

Ja början av 90-talets var fantastiskt. Ride och Boo Radleys var mina stora favoriter i den tidiga indiesvängen. Icke glömma de Jesus and Mary Chain, Teenage Fanclub och Swervedriver bara...

Jimmy Myhre sa...

Håller med dig Kano. Jesus ligger i ett avsnitt för sig

Mvh Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »