söndag, mars 23, 2008

4AD Första kapitlet



Inget annat skivbolag har satt så tydliga avtryck i mitt liv som detta brittiska bolag, även mycket av mitt intresse för bild, omslag och fotografi härstammar från 4ADs fantastiskt tilltalande och smakfulla layouter. (Egna alster på Myhre Fotografi). Bakom dessa kreationer fanns ett designteam som kallades 23 envelope ledsagade av en grafisk designer som hette Vaughan Oliver. Hans samarbete med fotografer som Nigel Grierson, Simon Larbastier och Chris Bigg skapade en unik samling bilder och omslag. Bolaget har dessutom haft några av den alternativa musikhistoriens kanske mest betydelsefulla band. Vad sägs om grupper som Pixies, Birthday Party, Dead Can Dance, The The, Bauhaus, Cocteau Twins, Lush, The Breeders,
Red House Painters, Beirut, Bon Iver, Blonde Redhead mm. Kommer att gå igenom dom flesta artister som 4AD har att bjuda på.

Bolaget startades under slutet av sjuttiotalet av Ivo Watts-Russel och Peter Kent. Efter ett antal år i olika skivbutiker träffades Ivo och Peter på indiebolaget Beggars Banquet. Dom fick ett startkapital från Beggars för att kunna starta ett eget bolag med Beggars som distrubitörer. Ett av de första banden som 4AD signade var Bauhaus, med ett eget mörkt sound vann dom snabbt publik i England och 4AD blev välkänt. Egensinnig musik som andas blev bolagets signum.Låt mig nu börja med det största bandet av dom alla :

The Pixies Tror att detta är en av grupperna som flest musiker inom indie, alternativ musik har hämtat influenser ifrån. Onekligen ett av de mest inflytelserika banden i modern tid. Debutalbumet Come On Pilgrim släpptes 1987. Bandet höll tyvärr bara på i sex år men detta till trots är deras musik odödlig och tidlös. Min personliga favorit måste bli albumet Doolittle där bandet verkligen fått samman alla delar, en given klassiker.

Gouge Away Musikklipp, en av mina favoritlåtar
Pixies på 4AD
Info och diskografi
Hemsida
MySpace
Lyssning
Bilder och omslag från 23 Envelope

Återkommer snart med mer 4AD musik

6 kommentarer:

Malin sa...

Håller med anågende "Dootittle", ett mycket mycket bra album :-)

TP sa...

Grym uppstartsartikel, broder! Ska bli skitintressant å följa berättelsen om skivbolaget som tänkte ett steg längre å deras artister.
Va länkar! Man blir alldeles svagsint! Får minst ha en vecka på sig å kolla upp alla! Å den tiden har man ju!!!!
Vilka omslag!
Apropå flanellskjortor. Black Francis var inte bara stolt bärare av det plagget utan även den ultimata r'n'r utstyrseln: SNICKARBYXOR!!!
Nä nu har jag inte tid å skriva längre för nu ska jag ut länksurf.

TP sa...

Jag måste än en gång lägga en kommentar angående dom makalösa skivomslagen. Dom e magnifika!
Jag känner en stor saknad i dagens musikhantering bl.a. just skivomslag. Jag minns hur man kunde studera ett skivomslag om å om igen, kolla bilder, läsa texter t.o.m. lukta å känna på det. Om omslaget sen var så oändligt vackert som många av 4AD's omslag är så kunde man ha d framme eller sätta upp det på väggen som ett konstverk. Inte så enkelt med nutidens cd-format.
Hmmm.... d slår mig nu! Undrar om!!! En av dom få gångerna jag inte gett bort skivor t broder i julklapp eller födelsedagspresent så har jag för mig att jag köpte någon slags folder med många av just 4AD-omslagen. Minns jag rätt?

Jimmy Myhre sa...

Helt rätt broder, tyvärr så blev dom ganska förstörda av den tidens planschmarodör, elefantskiten eller med ett finare namn häftmassan. Lika illasinnad som dom beryktade namnetiketterna, hur många album har inte förlorat sitt värde pga dessa luringar. Kul att du kom ihåg

Mvh Jimmy

Anonym sa...

Mycket intressant Jimmy, inte bara ett bolag som värnar om bildkonsten utan också en fantastisk samling bra orkestrar de representerar. Har fastnat för Blonde Redhead sista tiden men Pixies är ju något som alltid får en att le och att röra benen i otakt. Har en fullständigt sönderspelad "come on pilgrim"-vinyl någon stans i garderoben. Svänger så man blir tokig helt enkelt! Alltid varit svag för låten I´ve been tired med den något
plumpa man ack så lysande pixies-strofen "loosing my penis to a whore with disease", http://www.youtube.com/watch?v=KZgYIgQ21Gk. Var bortrest över påskhelgen så jag vill också passa på att tacka mina kreativa medgrisar för fantastiska listor och musiktips, har haft fullt upp hela veckan med att ta del av dessa.

Anonym sa...

Kul läsning,Jimmy! The Pixies är giganter. Och Doolitle är ju en makalös skiva, som inte går att lyssna sönder hur man än försöker.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »