onsdag, juli 01, 2009

Så det knastrar i skallen?...eller det var bättre förr

Värmen är här, och med besked! Det är så varmt så det knastrar i skallen. Tur att man har en stor balkong och i direkt anslutning, vardagsrummet med tillhörande stereoanläggning. Till mina grannars stora förtret plöjer jag mig systematiskt igenom allt tänkbart som kan ha med musik att göra. Jag har spelat mina cd-skivor, (oj vilka kalkoner man har förträngt att man på något underligt sätt införskaffat) vinylen har gått varma, (spelas oftast efter solnedgång med tanke på värmekänsligheten)jag har systematiskt lyssnat igenom delar av min samling. Det mesta mottages med ett nostalgiskt leende, men en och annan skiva har lyssnats igenom med ett lätt plågat uttryck i stil med det man kan ha dagen efter man ätit en stor påse vingummi. T ex Chicagos 9!!! första plattor som jag fått av en vän som sålt sin vinylspelare. Hugaligen 16 blåsare utan hjärna.
HURSOMHELST! så kom jag fram till en kartong med kassettband. Vilken underbar känsla, med en tår av lycka började jag sakteliga gå igenom band för band. En del band spolades ganska snabbt igenom, medan andra avnjöts med stor lycka ja jag är beredd att kalla det vördnad. Där fanns allt ifrån obskyra liveinspelningar med Pearl Jam till en radiolive med Roffe Wickstöm (innan han började fjanta sig med Ferlin). Längst ner i lådan låg ett grönt BASF 60 band. Det högg till i hjärtat. Kunde det vara.....nä det är inte möjligt.....jo kanske. Jag satte in bandet i spelaren och tryckte på PLAY. Ut strömmade ljuvliga toner, det var bandet jag letat efter i flera år, det första blandband som jag som sjuåring spelade in hos bröderna Petersson i Källsby....sommaren 1980.
Vilken blandning av musik! Helt underbar, helt utan förutfattade meningar. Här fanns Sweet, Beatles, Bröderna Djup!, Stray Cats, Ebba Grön, Niel Young, Motorhead, Galenskaparna, Eruption, Hendrix m.m.
Jag slogs av tanken att jag vid tidig ålder gillade distade gitarrer, därför ger jag er tre av de låtarna som var med på bandet (alla med ett säreget distljud på gitarrerna)
Jag hoppas att bloggkrampen nu har släppt och att jag återkommer snart i en dator nära dig!

7 kommentarer:

kusin sa...

Kassettband och bröderna Petersson -vilket sammaträffande! Vadå? Jo för något år sedan köpte vi en bil av amerikansk modell. I denna sitter en "gammal" klassisk bilstereo med radio och kasettband. Under lång tid har man funderat på och byta ut den med något med USB port eller liknande. Tills för en vecka sedan. Då grävde jag fram min gamla samling kasettband. Flera inspelade i Big High eller Jörlanda. Så nu är man ute och kör för jämnan och njuter av mixar från sjuttiotalet. Att man går igång på vinyl det är ju känt men att kassettband skulle vara en ny dimension det blev en överaskning

TP sa...

Härligt! Fan va kul att ni har hittat dom gamla klenoderna. Å dessutom verkligen njuter av att lyssna på dom.
Gamla gnisslande lågpriskassetter som gav musiken en extra dimension. Men visste inte om det var katters parningstid eller kassettvalsarnas kamp mot friktionen. Tyvärr tror jag inte att jag själv har något band sparat från den tiden, av ovan nämnda anledning, men det gör ingenting för jag har ju skivorna.
Vilken bredd Gonzo! Bröderna Djup var inget man skröt om i skolan. Eruption känns oxå lite överaskande. "I can't stand the rain" eller "One way ticket"?
En av de få gångerna Nösnäs gymnasieskola visade fingertoppskäsla var när dom bjöd oss elever på underhållning i aulan med en okänd revygrupp från Trollhättan. Redan då var bröderna Eriksson vansinnigt roliga. Mortimer?
Å visst var taggtrådsgitarrer redan då en angelägenhet. Beatles skränigaste stund är en av mina favoriter. "Hey hey" ska vi inte tala om! Hendrix fick du i bröstmjölken.
Några år innan satt två kusiner med än mer primitivare inspelningsutrustning. Artisterna var även här Hendrix, Sweet och Beatles men även storheter som Slade, Rainbow och Kiss slogs om utrymmet på de klassiska tejperna. Kusinerna bildade, i en slags hybris, även ett band som man efter ett par dagars repetitioner våldtog de närmast befinnande släktingars öron med. Inget av livets större ögonblick!
För några år sedan fick jag ett stort mystiskt brev. När jag öppnade låg där ett kassettband varsamt inbäddat. En kopia från fornstora dagar. Jag får leta upp det nu igen, kusin!
Fan va roligt!

Gonzo sa...

Jodå det var "one way ticket" och "Mortimer". Även Trazan o Bananes "olyckan" fanns med. Ebba låtarna var "Staten" och "Sheisse", Sweetlåtarna var "Hellraiser" och "Fox on the run". B-sidan på bandet startade med Adam Ant.

Hoppas på en sittning väldigt snart.

Anders sa...

Hoppas också på släppt bloggkramp och ser fram emot fler inlägg av den här sorten. Bra låtval!

PS! Mannen på bilden ser ut som jag känner mig. Oljig, skinnflådd och svettig.

Jimmy Myhre sa...

Vilka band Anders, måste tas med på nästa grabbskiva helt klart, har själv sparat en del gamla godingar men många är förstås utraderade, saknar det rödsvarta bandet med Gallans specialare när vi tryckte in rec-play knappen halvvägs för att få en så svajig inspelning som möjligt, vilka ljudtekniker, låg vi före vår tid månne ?? nja

Jimmy Lillywhite

kusin sa...

Har nog fastnat i kassettnostalgin. Nu har jag "grävt" djupt. Hittade ett TONITON 3000 (för den perfekta ljudåtergivningen). Helt komplett med egen innehållsförteckning. Sida 1 med Queen, Sheer Heart Attack och sida 2 med Harpo, Leo the Leopard.

TP sa...

Kommer på mig själv att jag sitter å småler när jag läser din kommentar. Minnet flyger 35 år tbax i tiden till stugan i SH eller pojkrummet i Kringlehult. Tänk att den skulle skapa outplånliga minnen. Underbart! Om jag inte missminner mig så var både Queen och Harpo dina egna skivor?
Sist men absolut inte minst ett stort grattis på födelsedagen!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »