onsdag, januari 16, 2013

Bara ett band



Det är onsdagkväll, kallt som fan och jag sitter med en frustrerande känsla i kroppen. En av mina stora passioner förutom musik är BANDY. Denna gamla engelska gentlemannasport (som alla andra lagidrotter) som med sin fart och böljande spel kan få den mest inbitne pessimist att dra på munnen. Men till idrotten och passionen tillhör oxå en besvikelse, en gnagande känsla av att något är fel, eller t.o.m. ren uppgivenhet. För mitt älskade lag har kört fast likt tyska armen i den ryska novemberleran. All form av spelide' jävlar annama och flyt är som bortblåst. Jag får helt enkelt syssla med annat för att rensa tankarna och för att familjen inte skall kollapsa.

Så vad gör man, jo man slösurfar på youtube, kollar roliga, tråkiga, sväniga klipp med diverse artister. Jag som älskar dokumentärer om band och artister brukar kolla på en serie som heter classic albums, där en klassik skiva helt enkelt gås igenom av div. experter, artister, studiotekniker och annat löst folk. Ikväll fastnade jag för The Band och inspelningen av "Music from the big pink" och "The Band". Två fantastiska album av ett band som funnits med i periferin  men aldrig riktigt träffat mitt i prick. Låten The Weight är en favvo som jag både spelat och lyssnat otroligt mycket på, men resten har aldrig riktigt sugit tag i mig, för än nu. Kanske är det den mediokra bandymatchen som försatte mig i rätt "mood"? Vem vet.

Hursomhelst kan jag iaf. rekomendera både programmet och skivorna. Dessutom är deras sista konsert en milstolpe i musikhistorien.

The Night They Drove Old Dixie Down

Classic Albums -The Band

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig fastnat för Band trots alla superlativ man läst om dom. Om inte den suveräna serien Classic Albums får mig att ändra uppfattning är jag nog bortom all räddning.
Idrott och speciellt lagsport är mycket psykologi och sällan logisk. Det som funkar ena dagen kan vara helt bortblåst den andra.
Att stå vid sidan om och inte kunna påverka rent fysiskt är värre än om man spelar själv. Samtidigt är det nyttigt som supporter att ha utövat sporten så man vet vilka problem man kan ställas inför. Vissa saker förbryllar och fascinerar mer än andra såsom hur 15 spelare i en trupp kan vara lika dåliga samtidigt, det borde vara omöjligt!
Vad är målsättningen nu? Slippa kval?
Kanske en spelkväll kan skingra tankarna?
TP

Jimmy Myhre sa...

Bandy är en fantastisk livesport, kan tänka mig att intresset hade ökat än mer om lagen hade haft råd med inomhusarenor. Används portföljen ? Alla lag kan köra fast, men allt kan vända på ett enda kvalitativt anfall. Självförtroende är lika märkligt som mäktigt, håller tummar och tår. The Band är ett band som inte heller jag har fastnat för, men undrens tid är aldrig förbi, får helt enkelt börja om från början med öppna sinnen, här skall lyssnas

Gonzo sa...

The Band har aldrig riktigt fångat mig...men de var ett jävligt coolt band, vilket gör att jag ändrat uppfattning. Många av mina andra favoritartister hyllar ju The Band så något måste de ju ha.

Anders L sa...

Inte mig heller. Men... måste man gilla The Band, egentligen?

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »