onsdag, februari 13, 2008

Avkoppling För Depprockaren

Ibland kan det vara skönt att koppla av till musik som bara flyter ut genom högtalarna. Här får ni några egna lugna favoriter i videoform. Klicka på gruppnamnet och glid med på en besynnerligt mäktig resa. För er som söker efter musik till lugna familjemiddagar får dock fortsätta att leta. Här finner ni ingen mysig Meat Loafsång. Dead Can Dance - Sanvean Dead Can Dance - The Wind That Shakes The Barley Death In June - Little Black Angel This Mortal Coil - Song To The Siren This Mortal Coil - Another Day Tyvärr inte den riktiga videon men låten är ju så...................bra

6 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt. Jag får lite Heima-vibbar av Sanvean. Och Sådan vibbar är bra:-)

Anders

TP sa...

Aaaaaaaaaaaahhhhh!
Fantastiskt vackert!
Dead Can Dance å This Mortal Coil låg ju på samma skivbolag, 4AD, tillsammans med bl.a. Cocteau Twins å Bauhaus nån gång i tidernas begynnelse. Detta skivbolag tänkte vidare än t bara d musikaliska men d e nog du mannen,Jimmy, att berätta mer om.
Little Black Angel e Death In June's överlägset bästa låt. Återstoden av deras katalog e nästan helt olyssningsbar.
Slutligen måste jag hysta mig tbax i tiden. Jeff Buckley dog i mitten av åttiotalet en allför tidig död. Han har, med all rätt, postumt höjts t skyarna mestadels för den alldeles gudomliga versionen av Leonard Cohen's "Hallelujah".
Om vi slänger oss ytterligare 25 år tbax å hamnar i slutet på sextiotalet där en amerikansk trubadur framför en eget alster.
Trubaduren heter Tim Buckley å e Jeff's far som även han dog i ung ålder. Sången han framför heter "Song To The Siren" å e orginalet på en av d låtar ni precis avnjutit med This Mortal Coil. Om ni undrar varifrån Jeff fick sin underbara röst ifrån så finns fantastiska klipp Tim frmaförande just denna sång på Youtube. Sök!

Malin sa...

Härligt med lite Dead Can Dance, var länge sedan jag lyssnade till dem nu, blir mest att jag bara återvänder till favoritspåret "The Ubiquitous Mr.Lovegrove". Death in June var en ny trevlig bekantskap för min del. Ska genast utforskas mer.

Jimmy Myhre sa...

Dead Can Dance har jag faktiskt följt sedan deras första platta, en riktigt mörk historia med en lite mer normal bandsättning, dom har ju utvecklats en hel del sedan dess. Lisa Gerrards underbara stämma är unik. Angående Death In June är jag benägen att hålla med Tony, dom har gjort en mängd skivor men med mycket ojämn kvalitet, däremot så är dom i sina bästa stunder ruggigt bra. Skall efter Tonys uppmaning dela med mig av mina kunskaper om det fantastiska skivbolaget 4AD som verkligen ligger mig varmt om hjärtat.

Ha det mina vänner
Jimmy

Gonzo sa...

Som balsam för själen....tack jimpan...efter en helvetisk dag med föreläsningar var det här den rätta medicinen...underbara videos, vackra......jag tror jag skall lyssna på Plainsong innan jag knyter mig.....Borde inte den vara en favorit föresten??

Jimmy Myhre sa...

Plainsong är en fantastisk favorit, det finns ju en hel del att plocka av.

Sweet Dreams are made of this

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »