tisdag, februari 12, 2008

En liten anekdot (del1)

Det är alltid roligt med små anekdoter från rockhistorien (Tage Dirtys armbrott) så jag tänkte bidraga med nån´då och då.... Så här i första skedet så har jag snöat in på texter och dess många gånger slumpaktiga tillkomst. Så här kommer första: "Det börjar ljusna" Under inspelningen av Creams första platta "Fresh Cream" träffades Creams bassist Jack Bruce och poeten Pete Brown, ett samarbete uppstod. Så inför uppföljar albumet(Disraeli Gears) satte de sig för att skriva låtar. Men det ville sig inte riktigt. De höll på en hel dag som blev kväll och gick över i natt men nån' låt blev det inte, de hade kört fast. I ren desperation greppar Jack Bruce till slut sin ståbas och river av ett riff som låter kanon...varpå Pete Brown tittar upp och ser att det börjat ljusna ute, varpå han skriver ner. "It's getting near dawn" som blev den första raden i Creams stora hit "Sunshine of your love"........så kan det gå.

5 kommentarer:

TP sa...

Härlig anekdot!
Det där "det börjar ljusna" tycker jag att jag känner igen!!
Har Tage Dirty brutit armen?
Mera kräm!

Anonym sa...

Sweet! Men det verkar vara så skapande fungerar. Saker kommer oftast till oss när vi kämpat lite, tröttnar och börjar slappna av, eller som i det här fallet - ger fan i allt och bara kör. Då kan det bli tokbra. Men först måste man perspirera ;-)Anders

Gonzo sa...

Skulle snajsa till det lite och lägga in en bild men upptäckte att jag gjort nåt fel.Klickar man på överskriften får man fram en bild på grabbarna kräm...
mmmmm.....undra vad nästa anekdot blir???

Gonzo sa...

Ja det är snart vår..(apropå ljusnar)

Jimmy Myhre sa...

Härligt att veta att det inte bara är jag som kör fast, även dom stora rävarna får syrebrist. Härlig anekdot

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »