torsdag, mars 19, 2009

Minnen och förväntningar

I fredags släppte som sagt Thåström sin senaste skiva och den har förgyllt tillvaron sen dess. Jag räknar med att han kommer att fortsätta med detta med final på fredag då jag ska se honom på Liserbergshallen. Jag såg honom för 3 år sen efter han släppt Skebokvarnsvägen och det var något så inihelvete bra att endast några få konserter sen har kommit i närheten av den totala ståpälsupplevelsen, så förväntningarna på fredagens konsert är naturligtvis höga men jag är ändå ganska säker på att jag inte blir besviken. Thåströms låtar känns långt ner i maggropen. När jag kom hem från konserten för 3 år sen satte jag mig lite lagom marinerad och plitade ner låtlistan med lite småkommentarer, så här såg konserten ut då och om det är någon som är osäker på om ni ska gå på konserten så är här 20 anledningar att göra detta. Eriksbergshallen 17/2 2006 1. Söndagmåndagsång Thåström inledden ensam med akustisk gitarr, bandet trippade in vid halva låten. 2. Som eld, gaypop när den är som bäst 3. Ingen neråtsång sång, kort sagt så jävla bra, kvällens hödare! 4. Århundradets brott, var som en tidskapsel till 1985. Typ… 5. Karenina, saknar ord 6. Sonder boulevard, kommer nog på en delad förstaplats med ingenneråtsång, mycket tack vare pianot som fick pungkulorna att dallra. 7. Främling över allt, en härligt spattig Thåström som vandrar rastlöst runt scenen i den 3 min långa skrammelinledningen. 8. Kriget med mig själv. Rätt given men alltid lika bra 9. Släpp aldrig in dom, tungt tungt 10. Ungefär så här… Kvällens ös, ååhhn denna Bosse Högberg. 11. Fan, fan fan, snygg nertagning till ångest och bitterhet efter förra röjlåten. 12. Alla vill till himlen, aldrig varit bättre 13. Djävulen och jag, otippad favorit 14. The Haters, ösig version skitbra! 15. Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce, en sån fantastisk underbar mörk visa. 16. Brev till 10:e våningen. Extranummer 1 17. Om Black Jim 18. Ingenting gör mig 19. Du ska va president, en tung släpig version, har aldrig riktigt gillat den låten förrän nu Extranummer 2 20. Bara om min älskade väntar, underbart med något riktigt oväntat, skämtade och kom av sig innan sista versen. Stand up comedy klubben nästa… Mest saknad, Blå himmel blues

3 kommentarer:

TP sa...

Imponerande att, lagom marinerad, komma ihåg låtlistan.
Dessutom att senare kunna tyda noteringarna gjorda i detta tillstånd.
Thåström är en sann hjälte. Känns avlägset att han kan dra ett skämt. Olycksfall i arbetet?

Anonym sa...

Ska väl inte skryta med att jag kom ihåg låtlistan, stod faktiskt och knapprade in låtarna i mobilen efter hand, en irriterande ovana jag slutat med då det alltid finns någon annan som lagt ut listan på nätet när man kommer hem. Vad gäller skämtlynnet så var det synnerligen oväntat, faktum var att när jag såg honom sommaren efter flinade han flera gånger. När fan blir gammal... Vem vet han kanske slår ihop sig med Bob Dylan o kör en pratshow i TV3.

Jimmy Myhre sa...

Vilken talkshow det skulle vara Jonas, bjud in K.G.B (Bergström alltså) och kvällen med ostdip är bokad. Gillar Thåis sista skiva bättre än förra men det kan ju bero på att jag inte lyssnat så mycket på skebokvarnsvägen. Skall bli intressnt att höra er reaktion från konserten.
Väntar med spänning.............................

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »