tisdag, mars 17, 2009

Zagolikt

När jag åker till jobbet så brukar jag lyssna på lokalradion. Sedan årsskiftet har dom en ny programpunkt som heter njutningen. Under fem minuter får man tips på njutningsbara saker. Varje vecka är det ett nytt tema som t.ex. fågelsång, böcker och operor. Det sistnämnda tycker inte jag är speciellt njutbart tjugo över sex på morgonen men man vaknar i alla fall. Skänker en tanke till dom som inte kommit lika långt som jag utan vaknar till Wagner i klockradion. Ingen bra start på dagen.
För några veckor sedan berörde dom ett verkligen njutningsbart ämne: Monica Zetterlund. Denna fantastiska sångerska. Att höra hennes smäktande röst gjorde den veckans mornar betydligt lättare. Inte nog med att hon hade en gudabenådad röst, hon kunde agera också. Både i komedier med Hasse & Tage eller dramor som Utvandrarna.
Hon var internationellt högt respekterad inomjazzkretsar och har spelat med många av "dom stora".
Här följer ett par smakprov ur hennes reportoar:

6 kommentarer:

Boggen sa...

Sannerligen en njutning att lyssna på Monica. "Visa från Utanmyra" sökte jag faktiskt upp efter att ha känt igen den i "På spåret" och Zätas version är verkligen högsta klass.

Anonym sa...

Ja Monica var bra. Att angöra en brygga är en favorit. Hon var som du säger big time och sjöng med de stora. Bland annat berättade hon i en SVT-dokumentär för några år sedan, om när hon träffade Miles Davis, som lär ha presenterat sig med orden "I want to f--- you!".

PS. Welcome back!

Anonym sa...

Få sånger har väl berört den svenska folksjälen som hennes tolkning av Tvivel.

TP sa...

Jag måste erkänna att jag själv var lyckligt ovetande om Monicas version av "Visa från Utmyra" tills ett par år sen. Jan Johanssons version har däremot varit en favorit så länge jag kan minnas.
Miles ville bara att M skulle blåsa i hans trumpet!!!!
Får mig att tänka på Serge Gainsbourg när han i en tv-intervju utan betänklighet överöste Whitney Houston med skamliga förslag. Go for it boys!

Anonym sa...

Järnsläpp! Menade naturligtvis "Trubbel"

Jimmy Myhre sa...

Hennes röst är-var ren magi och kommer troligen vara förevigad djupt in i den svenska själen. Bättre jazzstämma får man verkligen leta efter
Zäta über alles !!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »