tisdag, november 10, 2009

Halleluja....eller jag känner mig otrolig privilegierad

Att läsa religionsvetenskap kan ibland ställa till med problem. Man analyserar minsta händelse utifrån religiösa perspektiv, blir otroligt akademisk och torr, samt läser in existensiella problem i vardagssituationer. Men det var inte det jag skulle skriva om.
Att vi är musikdårar är det ingen som betvivlar. Att de senaste 2 åren bjudit oss på en flodvåg i tsunamistorlek med underbar ny musik råder det ingen som helst tvekan om. Jag kan ibland nästintill må fysiskt illa av all ny musik som är så fantastiskt bra. Vad skall jag göra med alla artister och låtar? Men det var inte det jag skulle skriva om! NEJ!!
Jag hade privilegiet att i torsdags få bevittna det som i grund och botten gör att jag älskar musik, nämligen en "livekonsert". Det finns inget som kan få mig att känna på samma sätt som när en konsert med en artist "lyfter". Jag tror ni förstår vad jag talar om. När det är så där j***a bra så håret på armar och ben står rätt ut, och det till och med kommer en liten tår.
2009 har bjudit mig på flera sådana upplevelser, där tid och rum inte existerar. Bl. a Band of Horses på WoW, Håkan Hellström på Liseberg och nu i torsdags Gov't Mule i Köpenhamn.
Det var den bästa konserten jag sett i mitt liv (nu talar vi om en ansenlig mängd konserter). Det var magiskt, så förbannat bra så jag saknar ord. Jag som är en älskare av feta gitarrer, långa sugande solon fick så jag fes. I en blandning av Cream, Mountain, Zeppelin, Hendrix toppat med lite Allman Brothers, Grateful Dead och Lynyrd Skynyrd och högst upp lite Zappa, serverades en cocktail som smakade mumma för lillgrisen.
Jag kan inte förmedla denna näst intill religiösa upplevelse så jag ger er lite smakprov på vad dessa gossar kan bjuda på.
Railroad Boy (spotyfi) från den senaste plattan som släpptes 28 okt.
Any Open Window (spotify)
Black Hole Sun (de är inte rädda för att spela covers)

9 kommentarer:

TP sa...

Härligt!
Såna upplevelser bär man med sig hela livet och kan få den tyngsta dagen att kännas bättre genom att bara tänka på konserten.
Kan tänka mig att konserten satt som diskhandsken!
Tycker det e fräckt när han börjar med "When doves cry".
Snart e d Dag!

Gonzo sa...

Påminn mig inte om Dag.....det är den ända dagen i november jag är uppbokad på annat......hoppas det blir en höjdarkonsert..eller inte :)

Jimmy Myhre sa...

Grymt kompis, blir avis som tusan, en bra konsert kan nästan få vuxna män att gråta av välbehag, ser fram emot grundlig rapport på nästa skivkväll

Anders sa...

WOW! Railroad Boy ÄR sydstatsrock! Får mig att tänka på när jag och en polare spelade sönder väggarna för grannarna i vår gemensamma lägenhet i Kallebäck. Inte för att de misstyckte, båda var närmare gud än konsum, och när man ringde för att varna för festligheter på blinkade lampor i hallen istället för ringklockor. Bägge var mer eller mindre döva! Drömgrannar för en tjugoåring.

Fy f-n vad bra. Och bäst av allt: Hammondorgeln, som ligger och smyger i bakgrunden.

Anders sa...

WOW! Railroad Boy ÄR sydstatsrock! Får mig att tänka på när jag och en polare spelade sönder väggarna för grannarna i vår gemensamma lägenhet i Kallebäck. Inte för att de misstyckte, båda var närmare gud än konsum, och när man ringde för att varna för festligheter på blinkade lampor i hallen istället för ringklockor. Bägge var mer eller mindre döva! Drömgrannar för en tjugoåring.

Fy f-n vad bra. Och bäst av allt: Hammondorgeln, som ligger och smyger i bakgrunden.

Gonzo sa...

Kul att den nya Gov't Mule tilltalade dig. Railroad Boy har en härlig Zeppelindoft över sig. Lyssna på resten av skivan, den är riktigt jävla bra.

Boggen sa...

Gov´t Mule är helt nytt för mig och det låter mycket bra!

Gonzo sa...

Boggen: Gov't Mule är ett av mina favvoband. De startade -95 och har släppt ca. 13-14 album. Jag vet att jag borde skriva ett inlägg om dem, har bara inte kommit mig för det än. Det kan ibland vara svårt att skriva om de band man känner mest för. Kul att du gillade det.

Malin sa...

Kan tänka mig att det var en riktig dunderkonsert! Det här väldans bra! Tackar och bockar för tips!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »