lördag, april 19, 2008

Holland nästa

I natt åker jag t Amsterdam med jobbet för å titta på bl.a. tulpanfälten som ska vara något alldeles extra. Som sann musiknörd börjar man ofrånkomligt å tänka på vad landet har och har haft att erbjuda musikaliskt sett. Jag kan säga med en gång att i stort alla världens länder hade varit enklare än Holland. Jag fick tänka en bra stund innan jag ens kom på nåt band eller artist. D blir inte mindre pinsamt när artisterna jag kom på, Mouth & Mcneal samt Teach-in, båda var kända enbart genom Eurovisionsschlagern! Jag var inte så gammal då! Men sen kom jag på två fräcka proggresiva band: Ekseption och Focus. Alla nämnda hade dock sin storhetstid på sjuttiotalet. Sen då? Ja du, d får du nog fråga en holländare om. Men jag sparar ändå det bästa t sist. För t slut kom jag på en riktigt bra grupp: Clan Of Xymox. Denna gothsyntgrupp har sedan starten 1984 gett ut en ansenlig mängd skivor med ganska hög klass. Vissa låtar e riktiga pärlor som Back Door från mitten av åttiotalet. Slutsats: Holland e bättre på fotboll än musik! Försök själva komma på musik från Holland! En liten kluring som spinner vidare på fotbollstemat. Färgerna på holländska flaggan e ju som bekant röd, blå och vit men holländska fotbollslandslaget har alltid spelat i orange dräkt. Varför?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet, jag vet. Eller...åtminstone vet jag lite grand. De orangea färgen på tröjorna kan man härleda till Oranien (eller Orange), ett gammalt furstendöme. Tror det finns ett Oranje (eller motsvarande) i Sydafrika också. Orange är helt enkelt Hollands färg.

Trevlig resa!

mvh Anders, professor i etnologi, eller var det fotbollsnörd...

Jimmy Myhre sa...

Tjaa det här var riktigt svårt. Holländsk musik har ju inte rosat listorna precis. Håller helt med angående Clan Of Xymox, ett suveränt band som efter ett par album baddade ner sig i fett.
Lyckligtvis har dom återhämtat sig starkt under senare år. Deras album Medusa är en solklar favorit. Nu skall jag ut och böka efter holländsk musik

Jimmy

TP sa...

Hello,
Nu e jag tobacco igen! Å ingen har lyckats komma på några holländska musikanter! Jag har kommit på ytterligare två stycken personer med anknytning till Holland å musik. Den förste är den flygande holländaren, "vår" egna Cornelis Vreeswijk. Har inte haft någon påverkan på holländsk musik men e en oerhört viktig person för den svenska musikhistorien.
Den andre är inte musiker överhuvud taget men väl holländare å fantastiskt stor inom bl.a. musikbranchen. Jag tänker på superfotografen å nu dessutom filmaren Anton Corbijn.
Nu t holländsk historia. Jag måste säga att jag e grymt imponerad av dig, Anders. Oranien var ett franskt furstendöme. 1572 gjorde den holländska befolkningen uppror mot Spanien, med Vilhelm I av Oranien som ledare. Då man förklarade sig självständiga blev Vilhelm ståthållare i Nederländerna. Orange var hans familjs färg å blev därför även Nederländernas nationalfärg. Nutidens kungafamilj är ättlingar till Vilhelm. D finns ytterligare historiska paralleller mellan orange å Holland men d kanske inte e så intressant på en musikblogg. Sydafrikainfon kan jag inget om men d låter högst sannolikt då landet är en gammal holländsk koloni.

Anonym sa...

Det är synd att ingen av er kommer på den holländska musikgruppen Golden Earring. De är väl inte helt okända. :)

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »