fredag, april 04, 2008

Indoktrinering

Skam den som ger sig! Jag har ägnat hela påsken åt att göra iordning mina döttrars rum. Jag har delat av rummet med en vägg så de skall kunna ha varsitt litet krypin. De har uppnått den åldern nu att det börjar bli viktigt med integritet. Hur som helst när barnen kom hem efter att ha tillbringat påsken med sin mor, var succen given. De har dessutom fått var sin stereo vilket leder till att jag nu skriver detta inlägg. Jag fick i uppdrag av mina döttrar att fixa ihop några sjyssta blandskivor som de kunde poppa till på sina nya anläggningar. Jag frågade vad de ville ha och de svarade att melodifestivalslåtarna är bra! Visst jag fixade ihop varsin hygglig blandskiva med div. låtar från årets tävling och tänkte att mina tappra försök att få mina töser till interlektuella musikälskare nu var förgäves. Men ack vad jag bedrog mig.... först kom den lilla tösen (10 år) och ville ha en ösig skiva oxå. Jag sa - du får välja vad du vill ha. Döm om min förvåning när hon rabblar upp grupper som Clash; Pistols, Ebba, Bob Hund,Dag Vag och sist men inte minst Peps "rotrock". Inte nog med det. Min äldsta dotter (12år) ville ha en skiva som man kan "lyssna på när man skall sova". Jag ställde samma fråga till henne. Hon funderade lite och sa,- "jag vill ha dom här låtarna pappa"
  • Plainsong- The Cure
  • Out of This World- The Cure
  • Wish You Were Here - Pink Floyd
  • Comfortably Numb - Pink Floyd
  • Drugs Don't Work - The Verve
  • Bitter Sweet..... - The Verve
  • One - U2
  • Bad - U2
  • Höghus, Låghus,Dårhus - Imperiet
  • Uncle Johns Band - Greatful Dead
  • Sugar Magnolia - Greatful Dead
  • Halleluja - Jeff Buckley
  • Warren Haynes - I'll Be The One

Ja...äpplet faller inte så långt från päronträdet.

Ja!!! nu höll jag på att glömma veckans Tåjam.

"Va inte rädd för mig , jag e så rädd för dig, jag går på glödande kol.

Jag har valt en av mina Ebba favosar "Flyktsoda" som här framförs av Thåström och Eldkvarn under "Cirkus Brodway" turnén....till historien hör att det här är under Imperiets storhetstid i slutet av 80-talet och när Thåström öppet förnekade allt som hade med Ebba att göra....men jag tror han gillar det i smyg.

Sov Gott sa lillgrisen

http://www.youtube.com/watch?v=MXu1VXFfF24

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att se att du lyckas med uppfostran, grymt sjön lista. Var själv överlycklig när min äldsta dotter var tre och jag frågade om vi skulle se på Lejonkungen men hon ville hellre se Nick Caves konsertvideo, det har tyvärr ersatts med Linda Bengtzing men man får inte ge upp...

Grymt klipp förresten, Flyktsoda har alltid varit en favorit.

Anonym sa...

WOW! Du har all anledning att vara stolt, Gonzo! Låtlistor i toppklass - redan innan tonåren. Vad månde bliva? Barnens musikuppfostran är viktig. Det ligger bara snäppet under tandborstning, hygien och ett allmänt trevligt uppförande. Och att hålla borta kidsen från från farliga saker som knark och shchlager ser jag som en av mina huvuduppgifter som förälder.

TP sa...

Du har lyckats med något som de flesta fäder misslyckas med. Skriv gärna en manual. Å nu menar jag inte väggen!!!
Imponerande låtval! Hallelujah!Du ska va mäkta stolt!
Å redan deadhead!?!?!
Apropå melodifestivalen. Jag tycker d e fantasktiskt förnöjsamt att det stora genombrottet i årets tävling blev pausunderhållaren!!!! Snacka om pardoxalt!!
Flyktsoda e en grym låt. Hade på tiden d begav sig något emot blåset å jag e fortfarande in bekväm med d. En punklåt, som jag klassar Flyktsoda som, ska inte innehålla blås! Givetvis med undantag för det klassiska punkintrumentet kazoo.

Jimmy Myhre sa...

Impregnerande Anders, försöker själv med mina töser, det här blir inte lätt när dom kommer i målbrottet?? En störtskön lista som skulle göra vilken vettig familjefar som helst stolt som tuppen. Mulansångaren, Buckleypojken samt dom Tacksamt Döda mmm är ju en härlig blandning. Ypperliga arvtagare till skivgrisen när vi blir gamla och bara pratar om vädret och fotbolls VM 82.
Hälsa dom så gott

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »