måndag, juli 28, 2008

MC-semester,värmländska skogar, Silence och hjärnans-jukebox





Nu sitter man här igen med abstinens. Grisen har blivit som ett opium för mig...när jag inte har tillgång till bloggen börjar jag med ens att svettas, må illa och frysa samtidigt. Jag tror jag håller på att förvandlas till en tvättäkta cybernörd (som om det inte var nog med att vara musiknörd).
Men det är inte därför jag är här!!! Jag har nu återvänt till verkligheten efter en underbar semestertripp på min långbenta Harleychopper genom de värmlänska skogarna. Jag och en polare styrde kosan mot Koppom!! en värdsmetropol för oss musiknördar. Jag har en god vän som flyttade upp dit med sin familj för 5 år sedan. När vi kom fram frågade jag min väns fru om hon visste var Silence studio låg? Ja visst svarade hon och berättade att hon pryat där för 25-år sedan och spelat biljard med Zilverzurfarn, ätit frukost med Stig Vig, badat och druckit pilsner med de övriga i Dag Vag. Genast satte blogginläggshjärnan igång. "Vi kan åka dit och se om Anders (Lind) e hemma?" Jaaaa skriker jag och vi klämmer in oss i polarens bil och drar iväg en bra bit ut i buschen...Tyvärr var det ingen där men jag har iallafall gluttat in genom fönstret där Dag Vag med flera tunga band spelat in sina skivor.
När man kör motorcykel kan man inte lyssna på musik...men man kan sjunga för sig själv!! Precis som Jonas skrev i ett inlägg så har man en inbyggd jukebox i hjärnan. Där spelas alla ens favvolåtar om och om igen. Men så händer det!! det som bara inte får hända. Man börjar sjunga på de mest osannolika låtar och man kan dessutom texten på dem. Varför?? Vad vill mitt undermedvetna säga mig?? När jag satt där i solen och sprängde fram genom de värmländska skogarna och sjöng på Dag Vags Atomsviten började jag plötsligt sjunga på Tusen Bitar med allas våran Afzelius.......men jag tycker ju inte om den låten, man skakar på huvudet och börjar om med Atomsviten. Men se på fan.. tror ni inte gamle "Affe" smyger sig in igen!! Andra låtar som plågade mig på semestern var t ex. Fångad av en stormvind, Fyra bugg och en coca-cola, Vår bästa tid är nu och sommar, sommar ,sommar.

Sedan kom jag hem och fick besök utav tre vänner från Dalarna som skulle se Iron Maiden på Ullevi och som råkade ha en billjett över som jag fick. Det var en sjuhelvetes konsert med 57000 galna Maiden fans i ett soldränkt Göteborg men det är en helt annan historia........god natt









6 kommentarer:

TP sa...

Visst e d ett underligt fenomen! Att skämslåtarna biter sig fast värst. Vad du än gör för att bli av med dom så överumplar dom dig när du minst anar det.

Koppom! Tungt!
Tycker T-baneskylten e suverän!
Alltför att nollåttorna inte skulle känna sig helt vilsna i dom värmländska skogarna.

Apropå Dag Vag. Imorgon onsdag står dom på Lisebergs Taubescen klockan 19.00. Likaså står vi i publiken å gungar med. Ses där!

Gammelgalten

Malin sa...

Härligt att du varit i Värmland! :-)

Synd du inte kom in i Silence-studion den är riktigt riktigt cool. Var där på studiebesök för några år sedan. Underbart ställe, mysigt, man har god lust att flytta in där!

Unknown sa...

Hej!

Kolla in www.myspace.com/secondhandrumours, kanske gillar ni dem!

marcus.brannstrom@hotmail.com

Gonzo sa...

Skall kolla in om det är något att ha. Tack för tipset.

Malin: Nu blir jag lite avis. Det hade varit skitkul om man fick en liten flukt innanför väggarna. Nu fick jag nöja mig med att trycka näsan mot fönstret och glutta in. Det var ju lite roligt att min polares fru hade pryat där för 25-år sedan och träffat Dag Vag när de var där och spelade in.
Själv har jag nu knytit ihop säcken genom att ta med mig mista dottern till Liseberg för att bevittna en kanonkonsert med Dag Vag.

Anonym sa...

Härligt inlägg, har alltid vetat att du är en liten afzeliusdiggare innerst inne, det lyser liksom igenom... Att du dessutom har med superpompöse malmsjö är ju helt underbart. Ses till helgen hoppas jag!

Jimmy Myhre sa...

Dessa låtar som bara dyker upp med taggarna utåt, små fulingar som växer fast, brukar faktiskt terrorisera min arbetskamrat med diverse elakheter, Vem har öppnat Pärleporten med importerat darr på stämman

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »