torsdag, november 15, 2012

Byxorna svänger ännu


Bilden i Jimmys inlägg förra veckan fick mig att rycka till och hjärnan började rulla upp nostalgiska bilder till sönderspelade toner från förr.

Hur fasen kan man fastna för ett tyskt punkband? Knappast texterna. Nä, men jag har alltid varit svag för punkmusik med poppotenial, snabb musik byggt på starka, melodiska och medryckande refränger. Att man som tyskt band dessutom lägger med lite allsångsrefränger gör saken inte sämre. Die Toten Hosen förmedlar även känslor av äkthet och glädje fullt jämförbara med Hellström.

Med lite sökande märkte jag att bandet fortfarande är i full vigör med en nysläppt singel, "Altes Fieber".

På bilderna från konserten på årets Rock Am Ring kan man se ett par saker. Att det som alltid är full fart och kanske inte så mycket tänk på säkerheten! DTH är oerhört populära som dom alltid har varit, i alla fall i Tyskland.

Sist men absolut inte minst, grabbarna har givit mig en de absolut bästa konsertupplevelserna någonsin, tror jag!

3 kommentarer:

Anders L sa...

Haha. Tänk så många "lokala" band man aldrig får uppleva egentligen. Kul klipp. Ölburk och överårig gubbe som surfar publikhav. Mycket glädje där, ja. Och visst har du rätt i att det funkar även om man inte har språket (läste franska på högstadiet/gymnasiet, inte för att jag någonsin lärde mig det. Je comprends rien.). Känns som om Iggy Pop har en tysk kusin:)

Jimmy Myhre sa...

Grymt konsertminne broder, du själv i högform och bandet öste på som om den sista konserten var ett faktum. SK - Bars kortlivade existens främsta liveframträdande.

Gonzo sa...

Still going strong. Jag har ju haft förmånen att se dessa gossar två gånger. Första gången på inrådan från en viss gammelgalt i Roskilde, sen den numera legendariska öppningskvällen av SK-Bar, som för vissa var ett enda euforiskt rus och för andra en katastrofal avslutning.

Spelningen???...den var sanslöst bra.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »