söndag, januari 06, 2008

Tung Debut

Ofta brukar det ta ett par plattor innan en artist eller grupp hittat sitt sound, eller får till några rökar hits. Tänkte därför uppmärksamma 10 st. riktigt tunga debutplattor som jag har i samlingen.
  • Soundtrack Of Our Lives - Welcome To The Infant Freebase, kanske det bästa svenska albumet på gjort på 90-talet.
  • Pearl Jam - Ten, i min smak kanske den bästa grunge plattan som gjorts.
  • Sex Pistols - Never Mind The Bullocks, svin tung produktion och en underbar attityd
  • MC 5 - Kick Out The Jams, appropå attityd. Underbart med en debutplatta inspelad live. Kaxigt.
  • Gov't Mule - Gov't Mule, tung powertrio rock från USA. Ett måste i var mans samling.
  • Nirvana - Nevermind, en kanon debut som kom som ett slag i magen på hela discovärlden.
  • Lynyrd Skynyrd - Pronounced, enligt mitt tycke den bästa plattan Lynnyrd gjort.
  • Håkan Hellström - Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg, underbart naiv och med en skön göteborgs känsla.
  • Hendrix - Are You Experienced, måste ha med Jimpan. Det här är en skiva som var med och förändrade rockhistorien.
  • Black Sabbath - Black Sabbath, i min smak den första heavy metal plattan. Blytung och det är den fortfarande mer än 30 år senare.

Ni får gärna fylla på med mer debutalbum som borde vara med eller ha synpunkter på listan.

Sov gott

Ps. Har införskaffat en liten anteckningsbok som jag har vid sidan av sängen, där jag kan kladda ner ideer, låtar , listor, album som poppar upp i skallen innan man somnar.Jag tror jag har utvecklats till en fullblods nörd! Ds.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Suverän lista! Håller med i nästan samtliga fall. Lite frågande om Nirvanaplattan dock. E jag inte helt ute å cyklar så tror jag Bleach var deras debutalbum, vilket inte heller går av för hackor. SOOL's första tillhör d bästa svenska albumen någonsin.
TP

Jimmy Myhre sa...

Kanonbra genomtänkt lista. Håller nog med TP angående Nirvana. Tror att det är andra skivan men den första Bleach är ju inte så värst uppmärksammad, Soundtrack Of Our Lives är helgjuten, skulle nog sätta den högt, högt på listan över svenska album någonsin. Har själv köpt två anteckningsböcker i fickformat,
The revenge of the nerds.

Anonym sa...

Underbart! Listan är gjuten. Håller med dig fullständigt. (Möjligen skulle The Doors första kunna klämmas in - inte en dålig låt.) Det enda band jag inte hört är Gov't Mule (hur nu det är möjligt:)). Men nu skall jag, alldeles strax, råda bot på det. Tack för tipset. Anders

Gonzo sa...

Ja ang. Nirvana tvistar de lärde.... Jag har för mig att Bleach släpptes i efterhand här i Sverige. Något att träta om i 50 mil??

Gonzo sa...

Borde kanske ha med Doors första.....den är en mycket stark debut.

Jimmy Myhre sa...

Kan kanske stämma med att den släpptes i efterhand här i Sverige, har faktiskt kontrollerat årtalet nu när vi ändå har det på tallriken. Fösta singeln Love Buzz/Big Cheese släpptes 1988 och debutalbumet Bleach släpptes 1989. Never Mind kom 1991. Men jag kan inte komma ihåg att Bleach kom innan Never Mind i Sverige så det kan säkert stämma.

TP sa...

Doors ska absolut vara med på listan!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »