måndag, september 08, 2008

September songs

Hösten är redan här. Det blåser å regnar på alla möjliga å omöjliga sätt. Hur fasen ska man klara av ett halvår av detta??
Det är ingen fara. I år får man hjälp som aldrig förr av den störtflod av bra musik som översköljer oss lyssnare. Här kommer en knippe låtar som förgyller mina dagar. Håll till godo!
Beck – Chemtrails Välkommen in i en förtrollande psykadelisk 60-talsdröm. Gutter Twins – Down the line The Doom brothers goes Gonzales. Visserligen en dålig ljudupptagning men får ett liten uppfattning hur det lät på Sticky när Drulli och Lane… nja Drulli rockade loss på göteborskt vis. Stereo MCs – Pictures Ytterligare en överaskningscomeback. Connected och Step it up var grymma låtar på dansgolvet men vad hände sen? Inte en aning men nu är dom tillbaka. Fräckt! Glasvegas – Geraldine Va alla tjötar om dessa skottar tyckte jag! Nu förstår jag varför. Det här är underbart bra. WOW nästa år??? Verve – Sit and wonder Att Verve skulle vara med var väl ingen överaskning. Inte heller mitt låtval. Fortfarande lika sugande bra. Sigur Ros – Vid spelum endalaust Jag suckar tungt å längtar tillbaka till WOW. Detta är faktiskt ett av dom musikaliska örhängena jag kommer ihåg starkast. Levellers – Burn America burn Dom gamla indierebellerna kan ännu. Har precis släppt sitt starkaste album på läääääänge. Hellacopters – Rescue En epok avslutas i höst. Hellacopters går i graven. Dom avslutar på sant Hellecoptersvis. Full patte å goa refränger. RIP. James – Oh my heart Ännu en i raden av comebacker vilket det vimlar av i år. Något svagare än Tomorrow vilket ändå betyder mästerligt. Islands – Creeper Låter lite Melody Club. Fast bättre! Har släppt en platta med en handfull äss. Alanis Morisette – Citizen of the planet Men hallå! Vad är detta? Alanis, vad gör hon här? Jo, hon finns med för hon har gjort en rackarns rockande låt. Tror ni mig inte så lyssna. Stefan Andersson – No 90 Kleist Ännu en gammal kämpe. Ni kanske fnyser men det här är alldeles lysande av Pierres brorsa. Specialskrivet för jubileet av Carlstens fästning. Tyvärr en dålig ljudupptagning. Denna låt har hängt med mig i några månader nu men jag tycker den fortfarande är lika bra. Detektivbyrån – Nattöppet Det här är favoriten för tillfället som ni kanske kunde ana efter mitt förra inlägg. Hur fasen kan man fängsla en sån som mig med glockenspiel? Bra musik e bra musik! Oops, där kom mantrat igen. Kleerup – I just wanna see that boy smile Vi coolar ner oss än mer. Avslutningslåten från det suveräna debutalbumet med svenske Kleerup får även avsluta här. Gonatt!!

7 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Många godbitar broder, Becks skiva är suverän, mörkrets furstar Gutter Twins en av årets höjdpunkter, dock för stillastående live, tur att Greg höll uppe lågan, Detektivbyrån sån härlig kombination att gamla musiköron smälter, No 90 Kleist är förvånansvärt stark från Stefan/Bryan Andersson. James , Verve, Levellers dom gamla kan ännu vilket det här året verkligen bevisar, Glasvegas skottarnas svar på Weeping Willows, Sigur Ros var absolut en av höjdarna på årets W.O.W så vackert en tramporgel kan trampas.

Jimmy

Anonym sa...

Tackar för alla tips och kavlar upp ärmarna, för att gräver ner mig, måste ju kolla upp alla alster du skördat. Och som jag skördat, men förlorat, som Islands, ännu ett band som försvann i sommarens hårdiskdebacle. Samma sak gäller Detektivbyrån, fast jag antar att detta är en ny platta? Bra förresten att Glasvegas har nått fram.

Så Alanis, Stereo MCs (hoppsan) och Stefan A (dubbelhoppsan) har släppt så gjutna album att de platsar här, intressant! Nu skall jag "googla". /Anders

TP sa...

Skoj att ni tycker om tipsen, dom är valda med omsorg.
Visst är det härligt när man får uttrycka hoppsan! Att bli positivt överaskad!
Stefan Andersson är verkligen värd en dubbel Salchov.
Detektivbyråns "Nattöppet" är faktiskt från förra plattan. Den nya har precis kommit men jag fastnade som i kåda för just den låten, därav valet.

Gonzo sa...

Det är så jävla skönt att ha vänner som kan leverera bra musik på silverfat. Jag e ju inne i en minst sagt hetsig period med skolan så musiken har inte fått riktig plats. därför är sådana här inlägg helt perfekta.
Beck, Kleerup, Alanis (som jag trodde hade somnat in)...inte minst supertönten Stefan Andersson som måste omvärderas. Gutter Twins,Hellacopters, Verv ...ja mycket gott att lyssna på.

TP sa...

Bon apetit!

Malin sa...

vilken lista TP! Och det verkar ju vara comeback-år. Fastnade faktiskt för Stereo MC's låt, den var skön. The Verves nya verkar riktigt riktigt spännande. Har hört två av de nya spåren och är helsåld på det sköna soundet. Blir nog till att överväga en omgående beställning på den. Glasvegas är ännu ett lysande exempel på vilket briljant musikland Skottland är!
Härligt med nytt från Levellers också.

och så vidare och så vidare. Återigen, en superb lista! :-D Den hade varit given i min mp3-spelare om denne inte hade tackat för sig.

TP sa...

Tack Malin!
Riktigt roligt att du tycker om listan. Som du förstår så har playlisten gått het här.
Stereo MC's är nog den mest överaskande comebacken. Elektronisk låt?!!?? Å vilket sväng!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »