lördag, november 15, 2008

Baklistad

Inspirerad av er andra kunde jag inte låta bli att blicka tillbaks för att hitta lite gamla godingar, låtar som nästan spelade sönder min tegelstenswalkman och senare även min cdspelare, kommer ni ihåg Sonys gula vattentäta kassettspelare ?? Är det någon som testat om dom verkligen gick att spela under vatten ?? Största problemet med dessa dinosaorier var att hitta en jacka där spelaren verkligen fick plats. Man fick nöja sig att det kom någorlunda ljud ur lurarna med tanke på kassettkvalitén, vissa band gnisslade högre än musiken spelade men inte fan hängde man läpp för det, en skön kontrast till dagens ljudperkfektionism. Här får ni några exempel på mina Walkmanklassiker : Några från den gyllene blandbandstidsåldern och några från CD eran. The Primitives - Thru The Flowers Popsnidare av rang som dessutom gjorde klassikern Crash, gillar dock denna lika mycket då Crash känns något sönderspelad. Compulsion - Mall Monarchy Ett inte så känt band som jag givetvis fastnade för, rockpunkattityd Red Guitars - Good Technology Ytterligare en gammal goding som var het som tusan i min spelare The Go-Betweens - Clouds Den här får jag fortfarande ståpäls av, kommer speciellt ihåg tiden då jag och min gamle kamrat Sjöstrand ständigt lyssnade Go-Betweens och The Smiths, detta är dock en senare akustisk version The Cure - The Funeral Party Måste naturligtvis ha med en Curelåt Sabres Of Paradise - Wilmot En helt oemotståndlig mix av gamla cut ups och inklippta ljud. The Black Dog - Psil Cosyin Bandet som fick mig att köpa synthar och samplers igen, egensinnig intelligent techno Killing Joke - Love Like Blood Tungt som tusan med en av få sångare som klarar av allt från avgrundsvrål till vacker skönsång Nick Cave And The Bad Seeds - The Carny He`s King And In The Crowd

5 kommentarer:

Anonym sa...

Minns min första Walkman eller freestyle som om det var igår, besvikelsen var hyfsat stor när jag upptäckte att batterierna höll i ca:2 låtar innan ljudet började svaja. Those where the days!

TP sa...

Härliga gamla godingar!
Konstigt att du inte nämnde mini-discen! Hehe!
Primitives var förtrollande. Ett slags second wave-Blondie tillsammans med Transvision Vamp. Förutom denna låt och megahiten "Crash" tyckte jag "Way behind you" var en höjdare.
Compulsion, Red Guitars och Go-Betweens är lite ovanliga val men fasen så bra.
Både "Funeral Party" och "The Carny" skulle varit med på Halloweenlistan.
Black Dog är exakt vad du skapade med dina maskiner.
"Love like blood" har hängt med sen Killing Joke släppte den -85. Basgången, vingliga syntmattor, domedagsackord, melodi. En favorit!
Sist men absolut inte minst: Wilmot! En fullständigt sanslös och samtidigt oemotståndlig låt. Här i en kort och lite för snabb version. Ständigt återkommande på spelkvällarna. Bättre betyg kan en låt inte få.

Jimmy Myhre sa...

Batteritiden, vad gjorde man inte för att den skulle vara vattentät??
Glömde minidiscen, undrar om inte den t.o.m var större än Walkmanstenen, dom första minidiscarna på marknaden var allt förutom mini.
Var tvungen att slänga in några udda.

Jimmy

Gonzo sa...

Kommer ni ihåg de oranga skummgummit som satt runt lurarna...sexigt! Låtarna väcker gamla minnen till liv.....på nåt underligt vis tänker jag då ofta på Frisco.

Jimmy Myhre sa...

Gonzo, skumgummit, layouten, tyngden allt fanns hos dessa tidiga dinosaurier.
Skumt att denna extremt ettriga björnhund har satt så kraftfulla spår i vår uppväxt, han ligger ständigt därbak och morrar......väntar.......

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »