onsdag, november 12, 2008

Men var den grön får du en ny………….

Har tillbringat åtskilliga timmar nere i det nya musikrummet med sortering av min kära musiksamling, i bästa High Fidelityanda kan man säga. Skulle jag sätta dom i den traditionella alfabetiska tråkordningen eller efter genre, inköp, år, släktträd, favoriter först, indie, pop, rock mm Det blev till slut en blandning av alfabetisk ordning med inslag av genre och favoriter. Ett problem av denna art känns lika allvarligt som att äta kakan och fortfarande ha den kvar. Nu kanske ni undrar vilken låt som fick äran att premiärspelas nere i min favoritkällare, då kan jag stilla er nyfikenhet med att det faktiskt blev Kraftwerks ”The Robots”, kanske inte så mycket för premiären utan för att testa högtalare och övrig anläggning. Ratatas första album hittade också vägen fram till vinylspelaren, en skiva fylld av bedårande små svenska syntmelodier. Att gruppen sedan blev synonymt med det mjukaste smör man kan tänka sig är bara beklagligt . Efter några dagars ihärdigt vinylspelande kan jag bara konstatera att vinylen slår CDn betänkligt på tårna, mjukare varmare ljud som slickar dig ljuvligt i örongångarna, ungefär som den första tonårsförälskelsen. Har tyvärr inte riktigt hunnit med att hänga på så mycket musiksidor dom sista veckorna så det börjar bli dags att hoppa på tåget igen så…………… The Clash – Train In Vain The Cure – Jumping Someone Elsés Train Kraftwerk- Trans Europe Express Blå Tåget - Staten Och Kapitalet

8 kommentarer:

TP sa...

Fantasktiskt roligt!
Åh vad jag längtar att få höra det varma, raspiga å knastrande ljudet från vinylen igen.
Ett nytt problem har dykt upp i musiksorteringen. När man efter noga betänkande bestämt sig för att sortera efter gruppnamn och artisters efternamn dyker så cyberåldern å ställer allt på ända. I den sååååå avancerade datorn går det inte att sortera på artisters efternamn utan att skriva efternamnet först. Cooper, Alice! Hur smidigt är det?????

Anonym sa...

Kul! Välkommen tillbaka! Och visst är det viktigt att ordna vinylerna. Men jobba inte i onödan bara. Mitt mål är att stöka till i vinylsamlingen så fort jag får chansen.

Jimmy Myhre sa...

Kanske inte helt fel att stöka till det ibland, man vet aldrig vad som kommer fram. Den digitala papperslösa åldern ?? Nja, det finns en hel del falluckor när man tänker efter.

Jimmy

Anonym sa...

Egentligen syftade jag på DIN skivsamling, Jimmy, i samband med kindofblue-skivgrispartajet. Min egen skivsamling är hopplöst osorterad. Hittar ingenting. Men det är som du säger kanske någonting bra - man råkar ut för glada överraskningar i oredan, ibland.

Jimmy Myhre sa...

Ah, nu trillade lyckomyntet ner i guldasken, givetvis får du stöka till i min samling Anders, då får jag ju en anledning till att sortera om skivorna igen, vad sägs om en drabbning första helgen i december ??

Jimmy

Anonym sa...

Det låter suveränt, Jimmy. Jag är på! Anders

Gonzo sa...

Jag kommer gärna och stökar till din ordning. Vad sägs om att sortera i skivbolagsordning?

Jimmy Myhre sa...

Skivbolagsordning hade jag inte tänkt på, hmmm, Då satsar vi på första helgen i december ??
Wunderschöööön !!
Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »