tisdag, november 04, 2008

Kopia

Hela åtta år efter föregångarn "Republic" var det så åter dags 2001 för New Order att släppa ett nytt album. Som aptitretare till detta släppte man suveräna singeln "Crystal". Videoregissör var ingen mindre än Johan Renck (Stakka Bo) som gjort sig ett stort namn genom göra videos till bl.a. Madonna. I videon lät han ett fiktivt band "spela" låten vilket hade en sådan enorm påverkan på en grupp musicerande amerikanska ungdomar att de namngav sin grupp med samma namn. Inte nog med det. I videon till sin genombrottslåt plankar dom friskt från ovan nämnda video. Vilka det är? Tja, det är inget dussingäng! Kolla själva!

3 kommentarer:

Gonzo sa...

Gott gotti gott gott...sådant här älskar jag. Värdelöst vetande underbart. Vilken historia iklass med Tage Dirtys armbrott, eller Kent Greks självmål. Det är precis sånt här som gör att jag e en bökande skivgris. Till musiken sen. Har börjat förstå mig på New Order mer och mer...riktigt jävla bra.Killers däremot har inte riktigt gått igenom nålsögat. Men efter de här e det inte långt borta....låten växer för varje lyssning.

Malin sa...

Mmm... dubbla minnen! Jag var rätt glad i den New Order-plattan vill jag minnas. Dags att damma av den igen tror jag bestämt. Och Killers Somebody... kommer i mitt tycke alltid förbli deras absolut bästa låt. De har gjort fett mycket bra grejer men just denna förblir nummer ett. Den tog mig med storm och slog ner mig som en kägla första gången jag hörde den. Har bestämt för mig att det var som bakgrundslåt i nåt TV-program jag hörde den också så jag höll på att bli galen när jag inte kunde få reda på vilka som gjorde den. Haha. :-) Det är i sådana lägen som man tackar högre makter för google!

Jimmy Myhre sa...

Mäktigt uppbökande broder, en sann betydelsefull kuskap för oss hypernördar.

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »