onsdag, november 26, 2008

Vill Du Bli Min Roddbåt ??

Det börjar dra ihop sig till årsbästalistor och allehanda favoriter från det makalösa musikåret 2008. Att välja bland alla godbitar känns lika säkert som att det blir snö på julafton. Det får troligen bli dagsformen som avgör denna mäktigt jämna kamp. Tänkte därför bjuda på några heta bubblare som ligger och pyr för att ta sig in i musikhyllans finrum. The Sea Wolf – Leaves In The River Sådär vansinnigt bra att själen täljer sig en roddbåt av svart vinyl. Mörk singalongwriter med en känsla lika ihärdig som den Kinesiska Muren And Also The Trees – The Rag And The Bone Man Gamla godingar som levererar igen, samma svepande gitarrer och falsksång men jag fullkomligt älskar det. Ladyhawke – Ladyhawke Elektronicadrottning, som ett äkta arbetarbi svärmar jag kring drottningens avkommor. Smart popelectro. Lars Demian – Välkommen Hit Kom nog egentligen 2007 men jag kunde inte låta bli att nämna honom.Var länge sedan jag lyssnade på Demians musik och skall jag vara ärlig så har jag inte saknat han så mycket, inte för att han på något sätt var dålig utan att min musikaliska hårdiskhjärna inte hade någon plats över. Hans nya skiva är dock oemotståndligt underhållande, ungefär som TV2:s nya matkultursatsning ”Dvärgslaget” där sjutton hungriga dvärgar gör upp om vem som kan bli störst. Eller varför inte Kanal 5:s hökvalitativa talkshow ”Sugröret” där man tar upp alldagliga frågor som berör oss alla : Hur handskas vi med elakartade finnar osv…..njaaa….ee

8 kommentarer:

Boggen sa...

Dvärgslaget, haha! Det vore nåt. Har ungefär samma förhållande till Demian som du, hade nästan glömt bort honom, men han är ju faktiskt rätt kul. Ladyhawke riktigt bra och The Sea Wolf, ett riktigt fynd! Måste pluggas in! Får nästan alldeles för mycket bra tips från er grisar, kindofblue mfl. Hinner ju snart inte med att jobba och skriva i min egen blogg!

Gonzo sa...

Ja det blir sanerligen inte lätt att göra en lista över 2008....Men jag har hamnat i ett slags musikalisktvakum där inget är bra...men det här va bra...eller jo det var det tror jag...vi behöver träffas och spisa plattor!!!

Anonym sa...

Det blir ett kärt besvär att lista årets skivor. Och än besvärligare blev det nu i och med The Sea Wolf (fick inte igång de andra tre) - WOW! Vilket sound! Kanske det bästa jag hört sen ... ja... varför inte Fleet Foxes. Musiken gick rakt in i hjärtat på mig, som musik gör ibland utan att man kan sätta fingret på varför. TACK. Den plattan vill jag "lyssna" på nästa lördag!

Jimmy Myhre sa...

Boggen, drabbas inte av bloggstress , ett symptom som smyger sig på...Kul att du gillade tipsen.
Gonzo, det lär bli en del att gå igenom nästa helg.
Anders, The Sea Wolf är en av mina absoluta favoriter inför årets låtvaka, du kan ge dig på att hans album kommer att spelas nästa helg.

Anonym sa...

Håller med Anders om Sea Wolf, riktigt bra, lyssnar på Ladyhawke i detta nu, är positivt överaskad.

Anonym sa...

Har precis lyssnat på Ladyhawke (bra men inte fantastiskt) och Sea Wolf (riktigt jävla bra).

Demian känner jag att jag måste närma mig mycket försiktigt...(kanske aldrig) And Also the Trees ska jag lyssna in på mig på i natt.

Än en gång - tack som fan för du/ni gör mitt liv enklare (och bättre) med en massa underbara tips.

Jimmy Myhre sa...

Sea Wolf är riktigt grym, hade nog varit risk för svettningsattacker om jag hade stått på Bengans och upptäckt honom. Du är alltid välkommen Hermann, roligt att kunna tipsa om artister som berör

Jimmy

TP sa...

Riktigt bra tips, Jimpan!
Nytillskotten Sea Wolf å Ladyhawke ska verkligen synas i sömmarna.
Gamla hjältarna And Also The Trees är mer än välkomna tillbaka.
Lars Demian bränner av sitt bästa krut någonsin, både musikaliskt å textmässigt.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »