söndag, december 28, 2008

Ekot Och Kaninmännen

En grupp som jag haft med mig i stort sett hela min uppväxt är Ekot Och Kaninmännen d.v.s Echo And The Bunnymen, med sång så härligt falsk att den är ofelbar har Ian McCulloch och co stampat in ett hörn för alltid i min musikhistoria. Många förbiser säkert att detta band som säkerligen inspirerat och influerat många av dagens artister men jag skall försöka att så ett litet frö som förhoppningsvis växer och …..blir till en stor framgångsrik fältbiolog. Fick en underbar liten cd-box av min broder i julklapp "The Crystal Days 1979-1990" där det blandas med rariteter och liveupptagningar, den kanske främst är avsedd för gamla fans men det är en historisk kavalkad av och om bandet som tar mig tillbaks till ungdomen. Vem behöver magisk svamp ?? Bandet startades i Liverpool 1978 av Ian McCulloch som året innan hade hunnit med att starta och lägga ner två andra band tillsammans med välkända kompanjoner som Julian Cope och Pete Wylie. Dessa herrar fortsatte sedan på egen hand som många av er säkert vet. Har svårt att sätta ett favoritalbum med ekot , men för nya lyssnare skulle jag rekommendera ”Ocean Rain” En platta fylld av poppärlor som förför den mest hårdhänte gruvarbetaren. Några små tips på detta bands storhet……………….. Show Of Strenght Rescue Nocturnal Me Crocodiles With A Hip Pictures On The Wall Ocean Rain Porcupine

6 kommentarer:

TP sa...

Vad roligt att du tyckte om den lilla klappen. Inte speciellt överaskande med ändå.
Echo var och är popsnidare av rang.
Oftast sparsmakad instrumentering där Will Seargant kryddar med lite gitarrslingor. Ett lysande exempel på detta är slidefiguren i "Show of strength", som jag tycker lyfter hela låten.
Dom mest betydelsefulla och bästa albumen är dom fyra första, trots en handfull starka comebacker.
På Fabchannel finns en konsert med gruppen att avnjuta:
http://www.fabchannel.com/echo_and_the_bunnymen_concert

Jimmy Myhre sa...

Attans vad roligt det är att gå tillbaks i tiden, suverän box T.P, åker direkt in på spelaren i Flac-format dessutom. Ljuv konsert på Fabben, tackar för tipset.

Jimmy

Anonym sa...

Såg dem på Arvika för några år sedan, mycket bra. Minns jag inte helt galet så blev basisten sur mitt i konserten och gick av och kom sedan tillbaka mot slutet. Vilket medförde att de spelade Killing Moon två gånger. Inte mig emot :-)

God fortsättning grisar!

Gonzo sa...

Härlig nostalgi!!....ekot e ju ett band som jag följt på avstånd men alltid gillat. Hur ska vi kunna lyssna på boxen när vi bara skall spela vinyl??

Jimmy Myhre sa...

Kan tänka mig att konserten var bra Malin trots sura miner, har aldrig själv lyckats att se dom tyvärr, god fortsättning själv Malin, nu laddar vi inför 2009
Har tänkt att vi främst skall spela vinyl men med vissa undantag, fritt för egen tolkning Gonzo men ta med allt som ni vill spela

Jimmy

Anonym sa...

Har av någon anledning aldrig kommit mig för att lyssna på kaninmännen, när jag går igenom de här klippen undrar jag varför. Inser att här finns en hel del att göra.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »