lördag, december 20, 2008

Över ån efter vatten?

Denna ständiga jakt?........Ibland önskar jag att varken internet eller cd-skivor fanns. Det var mycket enklare förr. Man köpte en platta, luktade på den, läste på konvolutet och framförallt MAN LYSSNADE PÅ HELA skivan. Nu lyssnar jag bara fragmentariskt på musik. En låt här, ett intro där och vips slank man ner i diket. Jag kan inte längre låttitlar eller namnen på medlemmarna i de olika banden..................Visst låter jag gnällig? Skämt och sido, internet är fantastiskt och har öppnat helt nya dörrar iallafall vad det anbelangar mitt musikintresse. Men i all bökning runt nya band och ny musik "ser man ibland inte träden för all skog".
Så här tänker jag nu presentera en av mina närmaste vänner Sir Toby.
Sir Toby (Tobias Karlsson) är en (h)elgalen hippiejävel som lever i Dalarna och slösar bort sin musikaliska talang med att undervisa små o stora barn i gitarrspel och dessutom bygga/köra motorcykel. Då och då hänger han på sig någon av sina egenkomponerade elguror och river av ett och annat surt riff.
Men han kan också om man har en hiskelig tur ta fram sin akustiska Ramires och framföra ett litet klassiskt stycke.
Här är han akustiskt (klippet består av flera låtar)
Här är han elektriskt (trummisen e hans ene son, den andre sonen kommer in o lirar gura på slutet.........bassisten e däremot okänd????...även detta klipp består av flera låtar)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hear hear! till å-över-vattnet-resonemanget. Vill också lukta på fodralen framöver.

Fantastiskt spel på akustiska. (Vad heter den spanska låten?) Och herregud vilket ös med elgitarre - nästan så man inte saknar Jimi. Det måste vara en upplevelse (och ära) att stå bredvid när Tobias plågar elguran?!

Gonzo sa...

Ära det vete fan.....utan mig och hans son inget gung :)....visst svänger det? har du tur får du se oss live nån gång.

Anonym sa...

Hoppas på det då!

PS. Om det under jullovet blir för mycket skinka och senap, dubbla portioner janssons, köttbullar begravda rödbetssallad, glögg och öl, så har jag en lösning på problemet med att ta sig upp ur soffan. Stanna kvar! Jag har nämligen Deadwood säsong 3 och Band of brothers. Två finfina ursäkter för att smårapande och kolestorolstinn ligga kvar.
Hör av dig!

Anonym sa...

Ja jävlar sicken kille till o lira, eller killar menar jag förstås.

TP sa...

Tobias e ruskigt imponerande.
Han slänger sig tyket säkert mellan vitt skilda musikstilar. Å han har lyckats väl att föra arvet vidare.
Anders: Jag förmodar du syftar på "Recuerdos de la Alhambra" skriven av Francisco Tarrega. Du känner säkert igen den som ledmotivet till filmen "Killing Fields" i Mike Oldfields tappning.
Bakom bassistens bruna bas brukar batteristens bastrumma brutalt bröta.

Jimmy Myhre sa...

Vet att du har spelat Tobias för mig någon gång men han har ju en enorm talang, tänker på mig själv när man satt där med guran och körde ensträngigt, av förklarliga skäl blev det inte mer än så. Tror att Tobias skulle kunna bli riktigt stor om han själv velat men så är det här i livet, ambitionen och kunnandet går inte alltid hand i hand tyvärr.

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »