onsdag, december 31, 2008

Reflektioner och starksprit

Såhär sista dagen på året känner man riktigt hur nätet fullständigt kokar av alla årsbästalistor som är påväg ut. Ser fram emot att läsa dessa, men jag har fullständigt misslyckats med min. För mycket bra helt enkelt, för mycket bra som jag hittat de senaste veckorna dessutom. Gristräffen i början av december har givetvis varit en starkt bidragande orsak till detta. Men jag har däremot ett möjligt scenario för hur min nyårsafton kommer se ut, har därför gjort en liten playlist i förebyggande syfte så jag är väl förberedd för 2009´s första timmar. Vi ska på fest hos några kompisar i Landvetter ikväll, kommer med allra största sannolikhet bli mycket trivsamt, mat kommer ätas, sprit kommer drickas, glas krossas etc. Min förtjusande och ammande och därtill också vansinnigt trötta hustru kommer förmodligen av nämnda anledning ganska tidigt ta mig i örat och köra oss hem. Hemfärden kommer också mycket sannolikt innebära en 30 minuters powenap för mig, väl hemma är jag därmed pigg som en gädda och får reflektera över det gångna året med mina tre kompisar, Ardbeg, Bowmore och Lafråjg. Då ska jag lyssna på detta; Loudon Wainwright - Say that you love me. Jag är egentligen inget större fan av någon av Wainwrigtharna, men de trycker ur sig jävligt bra låtar emellanåt. 2008- Hello Saferide, ok nu har jag lyssnat igenom deras skiva ordentligt, den är jävligt bra. We call upon the author - Nick Cave, riktig stöklåt från årets bästa skiva, eller nja, tyckte jag åtminstonde till aldeles nyligen, kan inte bestämma mig längre. Flipside - Soundtrack of our lives, Musik görs bäst i Göteborg eller... Inni mér syngur vitleysingur - Sigor Rós Den musikupplevelse 2008 som jag värderar högst är nog att jag var på Way out west o fastnade för Sigur Rós, sent ska syndarn vakna. Se på mig nu vad tycker du? - Markus Krunegård. Införskaffade mig detta alster så sent som i förrgår - skitbra helt enkelt! Miles Davis & the cool - The Gaslight Anthem Från årets bästa skiva om man ska tro Emusic, snuskigt bra är det i alla fall. Daddy´s gone - Glasvegas Jag vet inte varför den här låten får mig att associera till Nyår, jag kan ju omöjligt ha hört den på någon nyår men det är förmodligen för att det är en typisk sistadansenlåt, iklädd massor av taggtråd. Goodnight, travel well - Killers Kanske årets mest spelade platta trots att den bara har en månad på nacken, men sådana här tokhajpade alster brukar få mig att tappa intresset efter ett tag, vi får se hur den står sig, just nu så älskar jag den. Gott nytt år!

2 kommentarer:

Gonzo sa...

Tre riktiga vänner o bra musik....kan inte bli bättre. Killer kommer smygande.....riktigt jävla bra.

TP sa...

Gott nytt själv,Jonas!
Har aldrig varit så svårt att sätta ihop en hanterbar årslista som 2008.
Killers, Glasvegas, Sigur Ros, Soundtrack å Nick Cave finns med i mitt hjärtas närmsta zon oxå.
Sigur på WOW e ett moment som etsat sig fast nät- och trumhinna.
Skål!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »