fredag, oktober 03, 2008

Oktobertips i mörkret

När höststormarna viner runt huset och regnet slår som kulspruteeld mot fönstrena sätts svenskarnas psyke än en gång på prov. Viktigt då är att ha något positivt att tänka på eller att syssla med. Musik har sen urminne tider använts av människan att klara av alla tänkbara situationer. Så därför kommer här en lista som förhoppningsvis ska få hösten att kännas lite drägligare att uthärda. Lite nytt, lite gammalt i vitt skilda genres. Varsågoda!
Puressence - Engelsk indie av bästa sort
Twillight Singers - Trodde ni att Dulli å Lanegan började sitt samarbete i Gutter Twins? Fel.
Carpark North - Danskt band som nyligen släppt sitt senaste alster
Dungen - Färsk skiva ute. Tung svensk psykadelika.
Jävlar Anamma - Har oxå precis släppte en platta men är egentligen alltid aktuella. Hjälper dig i ditt tungsinne.
Erasure – Twilight Elektronisk gospel signerad Vince Clark. Fantisera vad Freddie kunde gjort för denna låt.
Cat Stevens – Lady D’Arbanville Levande ljus å vin. Kanske en sprakande brasa.
Fleetwood Mac - Tusk Hade egentligen tänkt spela nåt från Lindsey Buckinghams nya platta men som man ofta gör när man söker på Tuben och får en massa andra spännade länkar så "off we go". Hamnade snart på denna gamla goding. Så kan det gå!
Kaiser Chiefs – Never miss a beat Nytt från Kaiser Chiefs
Killers - Human Nytt från Killers
Queen - Father to son Väldigt gammalt från Queen. Tydliga referenser för bl.a. Muse.
PIL - Public Image "You never listen to a word that I said" Lydon gör upp med....allt. Låter fortfarande vitalt.
Outlaws – Green grass and hide tides Lååååååååååååååång underbar låt från Södern. Ride on!
KSMB - Klockan 8 En riktig klassiker från Sveriges punkband nummer 1.
U2 - October Självklar avslutning. Nu har även "Under a blood red sky" kommit i en utökad och remastrad version

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken lista, bara Puressence värmer ju upp en bättre än vilken kaftanpäls som helst. Fick genast kasta mig över Twillight singes o Kaiser, aldrig hört dem förr men de är ju grymma! Å gamle Cat hade jag glömt bort långt i arkivet, blev varm långt ner i maggropen när jag lyssnade på det. Nu kan man möta vilka höststormar som helst.

Anonym sa...

Jag började med Puressence och det var så bra att jag inte kom vidare. Så jag får återkomma imorgon med mer glada hojtningar!

Anders typ blå.

Malin sa...

nämen oj! Nytt från både Kaisers och Killers! Härligt! Och lovande lät det med.

Puressence var riktigt trevlig lyssning. Bara hört en låt med dem tidigare "Walking dead" från 2001 eller 2002 har jag för mig. Hade inte Primal Scream-Mani ett litet finger med i spelet då också? Eller så är det bara något jag drömt.

Gonzo sa...

Mumma för en trött gammal man!!
Puressence lät riktig jävla bra, Twillight...yeees, Dungen svänger, Jävlaranamma kommentarer överflödiga, Erasure fantastisk gaypop, Kaiser riktigt bra, Pil hade glömt hur bra dom var...blev sittandes en lång stund på tuben min favvo e nog Rise, Outlaw....mmmmmmmmm....Vi vet ju alla när de låser dörrarna på Hall, This is Red Rocks....Kanonlista för en ruskig höst!!

TP sa...

Va trevligt mina vänner att ni tyckte om mina låtförslag.
Puressence var nya för mina öron trots att dom hållt på över 10 år. Riktigt apbra var det oxå!
Både Kaisers å Killers låter väldigt lovande. Konstigt annars!
Känner mig nästan som en shaman. Inte fan trodde jag när jag skrev inlägget i fredags att höststormarna skulle börja dan efter. Å inte nog med att det blåste rejält ute i lördags, undertecknad blåste samma kväll ut en å annan liten grå på Herr Gonzos väldigt trevliga kalas, med starkt understöd från BlåAnders. Vi tackar å småniger!

Jimmy Myhre sa...

Äntligen lite tips för den hemkomne resenären, förbannat mycket bra, Carpark hade jag nästan glömt av, Tusk med Maccarna är ständligt lika bra nu också med Maximus Orkester, The Killers fy fan vad bra, så där midsommarknäckandebrameddanspåden gamlafotbollsplanenfeeling, Pureessssence !!! Varför missat, hur ?, när ??
Stort Tack Broder

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »