lördag, oktober 18, 2008

Flerväxlad cykel????

Lördagkväll, regnet piskar mot rutan och termometern sjunker snabbare än en sten. M.a.o. det är höst! I dessa tider kan livet kännas ganska tungt och då är det lätt att ta till knep som man är familjär med. Detta gäller i synnerhet musik för mig. Det här året har överöst mig med ny fantastisk musik, kanske ett av de vassaste musikåren jag kan minnas. Men plötsligt stockade sig all ny musik i halsen på mig. Jag blev rastlös och hade svårt att bestämma vad jag skulle lyssna på. Då plockade jag fram ett säkert kort, nämligen "Disraeli Gears" med Cream. Efter att ha avverkart Yardbirds och Mayall kändes det helt naturligt att Cream stod på tur. Men hur skriver man om ett av sina favvoband, jag fick hjärnsläpp och prestationsångest. HURSOMHELST bestämde jag mig för att ta mig an dem från albumperspektivet så håll till godo.
I november -67 släppte Cream sitt andra album "Disraeli Gears" (som fått sitt namn av att en av Creams roadies berättade om att han skaffat en flerväxlad cykel som på engelska heter Derailleur Gears men som han uttalade fel och sa Disraeli Gears.) Skivan spelades in i New York med Felix Pappalardi som producent. Här tog Cream ett kliv ifrån den bluesbaserade rock som präglade första skivan mot ett mer popigt och framförallt psykadeliskt sound.
Första låten som spelades in var trots det en traditionell blues låt som hette "Lawdy Mama". Pappalardi gillade låten och tog med sig den hem för att nästa dag komma tillbaka med en helt ny text som han och hans fru Gail Collins skrivit. Låten hette nu istället "Strange Brew" och blev skivans öppnings spår med en psykadelisk framtoning. Spår nr. 2 "Sunshine Of Your Love" blev en jättehit och en av Creams mest omtyckta livenummer, då den kunde bli uppemot 15 min. lång.( historien om låten har jag redan skrivit om under anekdoter.) 3:e låten "World Of Pain" är en av mina favvosar. En skön flummig låt med underbar växelsång mellan Clapton och Bruce. Den följs av "Dance The Night Away" som är en fantastisk psykadelisk poplåt med stämsång. "Blue Condition" med Ginger Baker på sång är härlig släpig med underbar dialekt. Sida ett (på vinyl) avslutas med Claptons första riktiga egna alster "Tales Of Brave Ulysses" som är en typisk Creamlåt med ett underbart Wha-Wha gitarrspel av Clapton. Texten är skriven av Martin Sharp som designade albumomslaget. Sida två startar med underbara "Swlabr" där regnbågen har skägg och bilden en mustasch, psykadelia på toppnivå. Därefter följer mitt favvospår på skivan "We're Going Wrong", med rullande trummor och en dynamik som heter duga. Här visar Clapton prov på riktig känsla när han smeker in tonerna medan Baker rullar och Bruce röst är som bäst. Nästa spår "Outside Woman Blues" är en traditionell bluesdänga där Clapton få full frihet. "Take It Back fyller sin funktion och avslutande "Mothers Lament" är en låt i Monthy Pyon anda.
Med andra ord ett album alla med lite självrespekt bör ha i sin samling.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En magnifik bestkrivning av ett magnifikt album. Tales of brave ulysses o Swalbr är mina stora favoriter. Sunshine of your love gillar jag nästan ännu mer med Hendrix.

Jimmy Myhre sa...

Japp där kom den och jag menar inte landningen efter en timmes intesivträning på tryckeriet utan givetvis The Creams bästa album frigjort av klanens störste Krämfantast. Kul med all extrainformation dessutom.
Dance The Night Away är fullständigt magisk.

Tack

TP sa...

Skitbra lösning på våndan!
Suverän beskrivning av ett lika suveränt och klassiskt album.
Svårt att kommentera någon enskild låt då hela plattan är svinaktigt bra en jag måste ändå nämna "World of pain" som e en av mina stora Creamfavoriter. Smäktande psykadelica!
Jag förstår att man hade problem med uttal och hörförståelse under dessa "höga" tider. Men att jag ,helt odrogad, har problem med läsförståelsen är värre.
Det tog en stund innan poletten ramlade ner var det gäller roddaren. Jag trodde till en början det var en man som rodde å fick inte ihop det med cykel!!!
Jag ska nog gå å lägga mig nu!
Gonatt!

Gonzo sa...

Roddare!!!!!....ja jag har gått in och redigerat till en mer begriplig mening.....det e inte lätt när man fått 9 st. whiskyflaskor i present.

Anonym sa...

Kort och gott en fantastisk skiva.

Anonym sa...

Här fick man återigen en mycket grundlig psykedelisk musiklektion. Bara att tacka! Trevligt med låt för låt-genomgång - ett utmärkt grepp.

Sedan tolkade jag, liksom TP, roddaren som en roddare med åror, men det bekymrade inte nämnvärt. Det finns ju gott om sådana i England. Framförallt i universitetsområdena. Och vad hindrar en roadie från att på lediga stunder byta sladdnystan mot åror för en frisk morgontur på någon av Englands alla kanaler. Inte mycket antar jag. Och absolut ingenting om han är bördig Oxford:)

Malin sa...

Bara att instämma i lovorden. Lysande album! Även jag är gruvligt förtjust i "World of pain" brukar återvända till den en extra gång när albumet snurrar.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »