måndag, augusti 17, 2009

Mellan Mandelmannen och Hörselpluttar

Så var det hela över för den här gången, Way Out West blev precis så där bra som jag hade hoppats, dessutom med vissa överraskningar. Utbudet av mat och Bajamajor ökar för varje år vilket är ytterst välkommet men viktigast av allt var ljudet som höll genomgående hög kvalitet, behövdes knappt hörselpluttar. Fredagens program var så maxat att den egna kostföringen blev lidande, sanslöst vilken konsertdag, lördagen var en betydligt lugnare tillställning med mer utrymme för mellansnack och matintag, riktigt skönt. Så till den svulstiga listan ... Bäst: (Så där bra som det bara kan vara på festival)
Band Of Horses
Sol, sol och Hästbandet som levererar perfekt, spelglädje och suverän sånginsats.
Timo Räisänen
( även uppvärmningen på torsdag Kajskul 8)
Energi som räcker hela festivalen, Timos ständiga leénde smittar av sig och Way Out Wests inspark blir svår att överträffa.
Calexico
Plötsligt blåser en taggig ökenbuske förbi Slottskogens festival, dessutom mäktigt blås.
Wolfmother
Vilket klös, adrenalinet började pumpa i en snart 40 årig idrottskropp med kraftiga ledbesvär.
Röyksopp
Blipp blopp som inte går att värja sig från, när Robin kommer in lyfter taket på Linnétältet.
Joel Alme
(Klubb Kajskul 8 torsdag) Värmt och hjärtligt
Echo And The Bunnymen
Trots Ians makabra tillstånd så hölls andan uppe från ett klassikt rockalbum. Cutttttttttttttttttttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeer
Robyn
Inte my cup of tea men tusan vilken energi den lilla tösen har
Teddybears
Sanslös scenshow samt en av festivalens bästa dansakter
Fever Ray
Tyvärr kunde jag inte se så mycket men det var tungt svepande ljudlandskap som skickades ut i Slottskogens mylla
Glasvegas
Kom lagom till mina favoritlåtar och det lät hyggligt kan man säga
Theodor Jensen på Kajskulet , lät svinbra men körde alltför kort enligt mig Nja : (Inte dåligt men inte heller helt lyckat)
Antony och Symfonikerna
Smärtsamt att inte få höra en enda av mina favoritlåtar, nää, hur mycket jag än gillar honom kan jag inte ge godkänt.
My Bloody Valentine
Brötigt som vanligt men med ett outro på 12 minuter kändes det mest som a complete waste of time
Beirut
Egentligen bra men jag blev inte det minsta berörd, mer spelglädje, balkanfnatt eller vad som helst???
Vampire Weekend
Hade några riktigt bra stunder men aningens för tunn ljudbild för min smak.
Bon Iver
Fastnade alltför långt bak i publikhavet vilket antagligen inte gav en rättvis bild av framträdandet, gick och köpte öl istället..
Wilco
Experimentlystra herrar som inte imponerade på mig, har kommit fram till att det är betydligt roligare när artisterna tycker om att stå på scen och förmedla. Arctic Monkeys
Frenetisk galenpannemusik brände visserligen till ibland men oftast inte
Amadou & Mariam lät helskönt men jag valde att gå bort och se Wolfmother vilket jag inte ångrade
Lilly Allen såg ut som hade snortat upp en fiolsträng innan hon äntrade scenen, inte min kaka helt enkelt Sammantaget en fullständigt makalös musikhelg med många imponerande akter. Även publiken stod för en salig blandning av mode och frisyrer, underhållande som tusan. Tack för i år, vi syns 2010

8 kommentarer:

Anders sa...

Fin sammanfattning. Synd att du tvingades bort från Amadou et Mariam - det var vansinnigt bra. Inte minst dans-battlet mellan de två körtjejerna i avslutande la realite var värd entrén. Härligt!

Linnea sa...

Hey..tänkte bara säga..det stavas Robyn, Y! XD

och där var det drag!

Jimmy Myhre sa...

Amadou & Mariam lät riktigt härligt Anders men det är ibland svårt att välja
Helt rätt Linnea, Robyn skall det givetvis vara, ibland blir det stegfel, ähum stavfel

Jimmy

TP sa...

Äckligt likt mina egna upplevelser!
Det är nästan som om vi skulle kunna vara bröder!

Gonzo sa...

Ha ha ha förra året använde jag mig av mandelmannen i mitt inlägg om festivalen, tänk att vi tycker så mycket om brända mandlar och nötter!
Kan bara instämma i din reflektion av festivalen. Band Of Horses, Calexico,Timo, Wolfmother och Teddybears stod ut medan Wilco stod för besvikelsen. Lyssnade för övrigt igenom My Bloddy Valentine idag och på skiva var de riktigt bra....synd att den psykadeliska svepande sången försvann och gjorde dem helt kassa. Har sedan lördag kväll nynnat på Automatic Lover...så det så.

Jimmy Myhre sa...

Automatiiiiiiiiiiiiiiiiiic
En suverän helg med allt som man kan begära och lite till. Kan vi vara bröder tro T.P ???
Kom faktiskt inte ihåg mandeln från förra festivalens inlägg Gonzo, inte meningen att apa efter
Förbaskat skoj att butiken fortfarande var placerad vid Bajamajorna

Jimmy

Linnea sa...

Ja det borde vara, The irrepressibles och Andrew var grymma! förstnämnda hade jag inte ens hört innan, var där för att få bra plats på Andrew. Otroligt tur för mig^^.
Echo är jag avundsjuk på! Kom ju inte in på klubbarna (mer än kyrkan) i år..men nästa år så!

Det borde, som du sa vara mindre klubbspelningar och mer festival-tid ist, det blir så dumt det här med att alla inte ens kan komma in pga ålder och folkmängd.

Detsamma, om blogg!

Linnea

Jimmy Myhre sa...

Fastande för Irrepressibles när jag såg videon till "In This Shirt" magiskt....
http://www.youtube.com/watch?v=FNZq0uMvNXo

Kan även tipsa om Pitchfork Media som har lite liveklipp med Bird
http://pitchfork.com/tv/#/episode/1999-andrew-bird/1

Ha det gott
Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »