lördag, januari 10, 2009

Kollektiv Förundran

Japp, tillbaka igen, uppehållet kändes välbehövligt efter en arbetsam höst, nu svingar jag den glada geten för ett nytt härligt år. Är numera pappaledig på halvtid vilket känns riktigt roligt, hoppas att jag skall hinna skriva några rader mellan blöjbyten och måltider. Passar på att höja ett finger för Animal Collectives nya album Merriweather Post Pavilion som låter sanslöst bra, det blir till att besöka Bengans igen…, tror att den släpps i mitten av januari i Sverige Har idag målat om i tösernas rum , illbattegrönt med en viss smak av prinsesstårta, perfekt för dessa små busfrön, var givetvis tvungen att ha lite musik på i bakgrunden, försiktigt bearbetades dom bångstyriga tretexskivorna av Anna Ternheims senaste, tror bestämt att det är hennes bästa album hittills, älskar hur hennes melankoniska texter målar upp bilder som lätt känns igen, Air France sveper också förbi med sin drömska electroambientpop och jag vaggas avslutningsvis ner i färgburkens botten till tonerna av Kyte, upptäcker plötsligt att arbetet faktiskt är klart. 2009 fortsätter i spåren på 2008 och har redan levererat ett antal godbitar. Avslutar inlägget med ett av banden som jag fastnat för . White Lies kommer från England och bildades så sent som 2005, musiken har klara influenser från Joy Division och liknande, anar nog även lite Weeping Willows på sina ställen, typiskt Jimmyband skulle dom som känner mig säga. White Lies – Unfinished Business White Lies – To Lose My life

9 kommentarer:

Boggen sa...

White Lies låter riktigt bra, de måste jag följa! Förutom nämnda influenser tycker jag höra lite Interpol också. 2009 har börjat precis så bra man kan önska!

Jimmy Myhre sa...

Interpol ligger också och lurar i bakgrunden, 2009 lär bli lika svettigt som 2008, uj uj uj

Anonym sa...

Anna! Air France!! Kyte!!! Låter som en trevlig kluddarstund. White Lies låter spännande. Ska strax lyssna på dem (ordentligt). Och på Moz senaste. Tack som tusan för tipsen (Jonas och Jimmy!)
2009 har rivstartat. Och jag som inte summerat 2008 än...

TP sa...

Jaha, så börjar det igen!
Massor av ny musik att upptäcka.
Animal Collectives, Air France å Kyte bjöd på smäktande electronica.
White Lies var bultande bra.
Trots Ternheims välförtjänt prisbelönta album är det hennes version av New York New York som gått på repeat det senaste. En magnifik drömsk David Lynch-version.

Gonzo sa...

White Lies låter intressant även Ternheim....sörsta överaskningen för mig var Air France som jag diggade skarpt, med tanke på min något aviga inställning till electropop.
Det blir ett svettigt -09 det känner jag på mig.

Anonym sa...

Ska genast syna White Lies i sömmarna, helt i min smak. Ternheims senaste har gått varm här hela nyårshelgen, riktigt bra.

Jimmy Myhre sa...

Ja målning kan verkligen öppna sinnena eller var det färgen tro ???

Jeimoöö

Malin sa...

White Lies har verkligen gett det nya året en bra start!

Jimmy Myhre sa...

Håller helt med Malin, lite Joy, Editors och Interpol blandat med Weeping Willows, inte illa

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »